1. lekce
A – Kdo je to?
Cvičení 1 (A)
I. Otázka Kdo je to? Odpověď To je… Obojí se nacvičuje frázově, konjugace verba být je představena později.
II. Nácvik krátkých vokálů. Krátké vokály procvičujte v pořadí I/Y, E, A, O, U (vokalický trojúhelník), které nerespektuje abecední pořádek, ale sleduje vertikálně-horizontální posun jazyka. Je na něm snazší demonstrovat polohu jazyka při artikulaci jednotlivých vokálů. Upozorněte studenty, že není rozdíl ve výslovnosti I a Y. Než začnete pracovat s učebnicí, pracujte nejdřív s pracovním sešitem. Ve cv. 1. rozlišují studenti podle poslechu slova s nejčastěji zaměňovanými vokály E, I a O, U.
Cvičení 2 (A)
Před cv. 2 jsou příklady dvou typů otázek:
1. otevřené – Kdo je to? 2. uzavřené – Je to Adam?
Oba typy procvičte ve třídě a otázky střídejte. Pak nechte ptát studenty (řetěz např.) Obrázky ze cv. 2 využijte i k procvičení otázky Kdo je to? Obojí se nacvičuje frázově, konjugace verba být je představena později.
Zelená tabulka
Tabulka představuje rodový koncept v češtině (zatím pouze M a F a propojení s přirozeným rodem). S pojmy maskulinum / femininum zde zatím aktivně nepracujte, objevují se až v sekci 1D.
Cvičení 3 (A)
Studenti by měli být schopni rozlišit ženská a mužská jména a porozumět přirozenému rodu.
(Genderové otázky není nutné zmiňovat. Pokud se někdo zeptá, lze říci, že pro účel jazykové výuky musíme pracovat s ustáleným vzorcem.)
Cvičení 4 (A)
Dialogy prezentují fráze, kterými se v češtině představujeme a zároveň konjugaci verba být v kontextu. Pracujte s nimi ještě bez tabulky s celou konjugací.
4a) Po poslechu a přečtení nechte studenty dialogy kopírovat s použitím jejich jmen. Je dobré doplnit další možnosti odpovědí na otázku Jak se máte? Dobře. / Špatně. / Ujde to.
4b) Studenti doplňují dialogy kopírováním slov a frází ze cv. 4a.
Cvičení 5 (A)
5a) I. výslovnost. Lektor čte pečlivě podle následujícího zadání věty s vlastními jmény a studenti podle poslechu doplňují chybějící písmena. Cvičení je nácvikem krátkých vokálů, studenti sledují, jak je lektor vyslovuje.
KLÍČ
II. prezentace forem osobních zájmen a konjugace být v kontextu. Cvičení lze využít ke krátkým otázkám a odpovědím ještě před prezentací konjugace v tabulce.
5b) Prezentace záporných tvarů verba být. Učitel postupně předčítá věty a klade důraz na výslovnost -j- v záporných tvarech a přirozeně (bez j-) vyslovuje v kladných tvarech, studenti po něm chórově opakují.
Gramatika – zájmeno osobní a verbum být: prézens
Upozorněte studenty na tykání a vykání.
V tabulce nejsou uvedena zájmena ono/ona (pl.), protože v úvodních částech učebnice se ve cvičeních ani v textech s neutry nepracuje (ani se slovesy, která by neutra používala). Pokud to považujete za vhodné, můžete je ale studentům k tabulce doplnit. Neutra se objeví v části 1D 1. lekce.
Cvičení 6 (A)
Procvičení osobních zájmen. Ukažte studentům, že forma oni se používá pro M+F (v tabulce je pouze M).
Cvičení 7 (A)
Procvičení verba být. Další cvičení s širší slovní zásobou jsou v pracovním sešitu.
Cvičení 8 (A)
Cvičení se zaměřuje na správnost frází. Studenti je mohou i několikrát opakovat. Lze ho použít vícekrát (promítnout nebo okopírovat) kvůli procvičení.
Cvičení 9 (A)
Studenti vyplní minidotazník, jedná se o nácvik elementárního psaní.
Cvičení 10 (A)
Studenti dělají ve dvojicích reálné dialogy podle cvičení 4 a 8 (neformální/formální, jsem/nejsem).
B – Studujete, nebo pracujete?
Cvičení 1 (B)
Pořadí vokálů procvičujte v pořadí Í/Ý, É, Á, Ó, Ú/Ů. Rozdíl mezi Í/Ý a Ú/Ů, který je jen grafický, ve stručnosti vysvětlete. Studenti se učí sluchově rozlišit krátké a dlouhé vokály. Pracujte nejdřív s PS (cv. 3, 4, 5, 6, 7). Cvičením v učebnici upevněte.
Cvičení 2 (B)
Jména osob jsou zvolena tak, aby cvičila výslovnost, proto je vhodné procvičit i otázkami Kdo je prodavačka? Růžena Tůmová je prodavačka.
Zelená tabuka
Cvičení 3 (B)
Studenti odpovídají na otázky podle cv. 2. Tam, kde je použito jméno, které v předchozím cvičení není, odpovídají nevím. Studenti slovo používají jako frázi, na tomto místě je ještě neučíme celou konjugaci.
Gramatika – substantivum: rod
Přechylování je prezentováno na dominantní koncovce -ka. Jiné způsoby tvoření není třeba na tomto místě uvádět.
Cvičení 4 (B)
Podle tabulky výše studenti analogicky doplní formy feminin (nejfrekventovanější koncovka -ka). Další varianty nepřidáváme.
Cvičení 5 (B)
V odpovědích procvičujte fráze To je pravda. / To není pravda.
Cvičení 6 (B)
Při opakování dialogu kladou studenti důraz na správnou výslovnost koncovky -uju/-uje/-uješ tak, aby bylo rozumět, o kterou osobu se jedná. Posiluje se tak pochopení, že čeština nepotřebuje vyjadřovat subjekt osobním zájmenem.
Text lze využít k otázkám ve třídě: Studuješ, nebo pracuješ? Kdo studuje?
Gramatika – verbum: infinitiv -ovat – prézens
Připomeňte tykání a vykání Studuješ? / Studujete?
Cvičení 7 (B)
Drilové cvičení na procvičení forem.
Cvičení 8 (B)
8a) I. výslovnost. Nejdřív pracujte v PS, cv. 9. Cvičením v učebnici upevněte. Studenti rozlišují konkurenci U / OU. Cvičení 8b) je během nácviku zakryté.
KLÍČ
8b) Studenti odpovídají na otázky podle doplněného cv. 8a.
Smyslem těchto cvičení u fonetické části je, aby se studenti k sekci vrátili a už ji používali v kontextu otázka – odpověď s nácvikem prvků elementárního čtení s porozuměním.
Lze pracovat ve dvojici, nechat studenty zpracovat individuálně a pak kontrolovat ve dvojici či společně apod.
Zelená tabulka
Cvičení 9 (B)
Vokativ je zde pouze pro informaci, tvary můžete přenést na jména studentů ve třídě. Všechny tvary vokativu se objeví až ve 4. lekci.
Cvičení 10 (B)
Studenti doplní do tabulky svoje údaje.
C – Mluvíte česky?
Cvičení 1 (C)
V úvodním dialogu jsou použity tvary 1. sg., 2. sg., 2. pl. (formální oslovení) a fráze bohužel / to je škoda / trochu.
Před variováním dialogů student-student je vhodné přehrát modelově dialog učitel-student.
Kromě variování dialogů lze nechat studenty dovodit celou konjugaci.
Červené položky k výměně se vyskytují do 3. lekce. Potom už studenti doplňují sami bez signální červené barvy.
Gramatika – verbum: infinitiv -it, -et, -ět – prézens
Připomeňte tykání a vykání mluvíš / mluvíte (jsou použité v dialogu).
Cvičení 2 (C)
Cvičení kombinuje dril na formy verba mluvit a použití adekvátních frází.
Cvičení 3 (C)
Nejdřív pracujte v PS, cv. 11, 12, 13. Studenti si osvojí hlásky Č, Š, Ž. Cvičením 3 v učebnici upevněte. Cvičení 3b je během nácviku zakryté.
Cvičení 4 (C)
Studenti se na základě variant, které se už objevily v předchozích cvičeních, doplní tabulku. Následuje objasnění – v zelené tabulce s výkladem učitele.
Zelená tabulka
Cvičení 5 (C)
Nejdříve můžete nechat studenty odhadnout podle jmen, odkud kdo je a jak mluví. Potom poslouchají a podle poslechu ověří, zda tipovali správně. Při vyslovování je potřeba dbát na to, aby skutečně říkali adverbia – tedy česky, nikoli český.
Cvičení 6 (C)
Cvičení lze vyplnit ve skupině nebo použít jako chodičku.
Nejprve se studenty vytvořte otázky a odpovědi:
Jak se jmenuješ? (případně Jak se to píše?) – (Já) jsem…
Odkud jsi? – Jsem …
Jak mluvíš? – Mluvím dobře/trochu…
Cvičení 7 (C)
Kombinované cvičení na poslech a čtení.
V dialogu jsou fráze Jak se jmenujete? / Jak se jmenuješ? / Jmenuju se… Nové sloveso se prezentuje lexikálně, studenti by měli rozumět otázkám a použít jmenuju se (= jsem) v odpovědích. Konjugaci znají z části B, pozice reflexivního se je vysvětlená v části D.
Cvičení 8 (C)
Cvičení kombinuje dril na formy slovesa rozumět a porozumění smyslu, podle kterého se určí použití pozitivní, nebo negativní formy.
Cvičení 9 (C)
Nejdřív pracujte s PS, cv. 15, 16. Cvičením v učebnici výslovnost upevněte. Pokud nemají studenti s hláskami problém začněte cv. 9 v učebnici. Studenti si osvojí hlásky C, S, Z. Cvičení 9b je během nácviku zakryté.
Cvičení 10 (C)
Vyškrtnuté slovo se počítá do celkového počtu 10.
D – Kdo je to? / Co je to?
Cvičení 1 (D)
Odvoďte se studenty typické koncovky substantiv po zájmenech ten, ta, to (zatím ještě bez gramatických kategorií).
Např. napište na tabuli slova ze cvičení do 3 sloupců (ten-ta-to), a najděte koncovky. (Pozor na -í u F paní.)
Cvičení lze udělat jako poslech po větách s chórovým opakováním (bez textu) a potom zopakovat jako čtení.
Procvičte ve cv. 1b.
Zelená tabulka
K obrázku a zelené tabulce se vraťe až po cv. 2, představte otázky Kdo? / Co? a ukažte rozdíl mezi frází To je Adam, telefon, řeka… a Ten pán je Adam. / Ten telefon je tady. / Ta řeka se jmenuje Labe.
Aktivita: učitel může ukazovat na studenty a ptát se Kdo je to? Potom můžou studenti s obrázky ze cv. 1a a 1b procvičovat Co je to? ve dvojici.
Gramatika – substantivum: rod a životnost
Tabulka není kompletní (chybí typy: soudce, dítě/kuře, příp. Nikol), „živost/životnost“ u F je jen opěrný signál pro funkci u dalších pádů.
Gramatika – zájmeno demonstrativní: rod
Cvičení 2 (D)
Další cvičení na rod viz PS 16/4, 5.
Cvičení 3 (D)
Nejdřív pracujte s PS, cv. 18, 19, 21. Cvičením 3 v učebnici upevněte.
Cvičení 3b je během nácviku zakryté.
Cvičení 4 (D)
Cvičení opakuje použití demonstrativních zájmen a ukazuje, jak se mění pozice reflexivního se.
Gramatika – verbum reflexivní: jmenovat se – prézens
Prezentace konjugace reflexivních sloves na příkladovém slovese jmenovat se (lze doplnit i neutrum To město se jmenuje Praha).
Prozatím není třeba zapojovat jiná reflexíva.
Zelená tabulka
Tabulka prezentuje tzv. druhou pozici. Věty je možné napsat na tabuli pod sebe, aby bylo zřetelněji vidět umístění se ve větě, nebo pustit následující video.
Cvičení 5 (D)
Cvičení kombinuje dril na formy verba jmenovat se / nejmenovat se a výslovnost podobných jmen a příjmení.
Cvičení 6 (D)
V minidialozích se procvičuje komunikační správnost. Toto cvičení je zaměřeno na slovesa.
Zelená tabulka
Tabulka prezentuje dvě funkce slovesa prosím:
1. zdvořilost v otázkách nebo povelech (lze ukázat při práci ve třídě: Opakujte, prosím. / Máte pas, prosím? apod.,
2. neporozumění (naznačit mimikou), tj. dotaz na opakování.
Cvičení 7 (D)
Studenti si nejprve poslechnou celý text, teprve při druhém poslechu si dělají poznámky. Potom konzultují ve dvojicích, nakonec s celou třídou. Třetím poslechem se provede korekce po společné kontrole.
Položky nejsou v pořadí, v jakém jsou uvedeny v poslechu.
Cvičení 8 (D)
Pozor na slovo vůbec (maximální negace, která se pojí s negativní formou slovesa).
Cvičení tohoto typu se zaměřují na spojení výroku a odpovědi, případně propojení frází. Studenti zapojují různé strategie – porozumění frázi a jejímu obsahu, vnímání gramatických struktur, přiřazování podle smyslu.
Cvičení 9 (D)
Na základě velmi strukturovaného textu studenti doplní tabulku.
Cvičení 10 (D)
Využijte pro nácvik souvislejšího mluveného projevu.
Ve všech lekcích se vyskytují souhrnná cvičení Řekněte. Přesnější zadání by bylo Pohovořte – jedná se o to, aby studenti sami o sobě něco sdělili pomocí návodných otázek. V podstatě tedy odpovídají na otázky (popořadě, nebo na přeskáčku), a tak jsou o sobě jsou schopni něco říci. Z tohoto důvodu nejsou položky očíslované. V lekci s nimi můžete pracovat různě – promítnout je studentům přeházeně, nechat je losovat apod. Primárním cílem je nácvik strategie samostatného mluvního projevu na dané téma.