2. lekce
A – Jaké máte číslo telefonu
Cvičení 1 (A)
Studenti si dialogy poslechnou a označí jejich pořadí.
Můžou spojit dialogy, které k sobě patří: 1 a 4 (Adam Urban); 3 a 2 (Eva Urbanová).
nové fráze: Nevíš…? – Bohužel nevím. / Děkuju. – Není zač.
Cvičení 2 (A)
Při čtení telefonních čísel apod. po jednotlivých číslicích čteme jedna, dva.
Cvičení 3 (A)
Před skupinovou aktivitou ukažte model s frází Jaké máš číslo telefonu?
Cvičení 4 (A)
Místo je / jsou používejte rovná se kvůli mezipředmětovým vztahům.
Cvičení 5 (A)
5a) Nejdřív pracujte v PS, cv. 1. Cvičením v učebnici fixujte sluchové rozlišení R a Ř, následně výslovnost. Cvičení 5b je zakryté.
5b) Procvičení výslovnosti a elementárního čtení s porozuměním.
Cvičení 6 (A)
Cvičení je zaměřené na výslovnost čísel. Zároveň studenti pozorují formy verba mít.
Gramatika – verbum: mít – prézens
Opět studenty upozorněte na ne/formální tvary (2. sg. a 2.pl.).
Cvičení 7 (A)
Dril na formy slovesa mít a procvičení výslovnosti čísel při následném hlasitém čtení (studenti stále čtou pouze po jednotlivých číslicích).
Zelená tabulka
U čísla studenta je záměrně o 2 číslice navíc oproti databázi, aby nemohlo dojít k náhodnému přiřazení čísla.
Cvičení 8 (A)
Dril a zařazení do komunikačních frází. Pozor na dialog 3 – negace Já pas nemám.
Cvičení 9 (A)
KLÍČ 9a
KLÍČ 9b
Cvičení 10 (A)
První položka začíná příkladem, studenti už doplňují jen zbytek telefonního čísla.
B – Kolik je hodin?
Cvičení 1 (B)
Cvičení je vhodné využít jako výslovnostní aktivitu: chórové opakování po frázích.
V dialogu je fráze s ani, ukažte jen situačně na příkladu: nemám hodinky, nemám mobil = nemám hodinky ani mobil (jako spojka a v záporné větě).
Zelená tabulka
Formy jedna hodina / dvě, tři, čtyři hodiny / pět, šet hodin prezentujte pouze lexikálně (podobně jako u slova koruna níže).
Cvičení 2 (B)
Celé cvičení je jen v celých hodinách. Promítáním různých ciferníků, nebo ukazováním na ně lze vše ještě procvičit frontálně. Používá se 12 hodinový způsob, tedy jen čísla od 1 do 12.
Cvičení 3 (B)
Po prezentaci čísel 11-20 následuje poslech.
Cvičení 4 (B)
Fráze ve cvičení obměňují studenti ve dvojicích.
U slova minuta lze ukázat, že to funguje stejně jako hodina (a pak koruna): 1 minuta / 2, 3, 4 minuty / 5 minut
Zelená tabulka
Koruna má stejné koncovky jako hodina, příp. lze doplnit sloveso být a ukázat na příkladu.
Cvičení 5 (B)
Cvičení 6 (B)
Výslovnost. Nejdřív pracujte v PS, cv. 2. Potom upevněte v učebnici. Studenti sluchově rozlišují H a CH. Cvičení 6b je zakryté.
Cvičení 7 (B)
Zatím aktivně neučte ani nezmiňujte čtvrt, půl, tři čtvrtě, objeví se v 5. lekci.
7b) Dělejte se studenty podobné dialogy, nechte je připravit ve dvojici a pak rychle prezentovat (zpětnou vazbu můžou dát ostatní studenti, např. tím, že si zapisují hodiny apod.)
Cvičení 8 (B)
Cvičení 9 (B)
Cvičení využijte k nácviku výslovnosti.
Řady číslic, které jsou vysázeny jednotlivě s mezerou, by měli číst studenti po číslicích, dvouciferná čísla jako vyšší čísla do 100.
Cvičení 10 (B)
Studenti se soustředí na výslovnost a na rozdíl hodina / hodin.
Cvičení můžete pojmout i kreativně jako práci s vyhledáváním časových pásem, hru s dalšími městy apod.
C – Jaká je vaše adresa?
Cvičení 1 (C)
1a) Položky k výměně jsou zvýrazněny červeně, ale studenti je už mění podle vlastní volby. Mohou adresy vyhledávat, případně jim může dát učitel na výběr z lístečků apod.
1b) Studenti zapíšou jméno a adresu. Měli by si při tom uvědomit, jak (a především v jakém pořadí) se v ČR píše adresa, případně i co všechno se tam píše a nepíše (číslo vchodu, bytu apod.)
1a i 1b slouží jako vstupní prezentace pro posesivní zájmena. Studenti příp. můžou sami sestavit tabulku, kterou zkontrolují v učebnici.
Gramatika – zájmeno posesivní: nominativ singuláru
vztah osobních a posesivních zájmen lze vyjádřit:
On má dům. > To je jeho dům.
Lze ukázat, že jeho dům / adresa / auto – její dům / adresa / auto – jejich dům / adresa /auto, nebo ve zjednodušené tabulce.
Cvičení 2 (C)
Aktivní procvičení posesivních zájmen drilem na slovech váš a můj (pro rozlišení rodových forem).
Cvičení 3 (C)
V minidialozích se procvičují dalších posesivní zájmena.
Cvičení 4 (C)
Studenti poslouchají, potom opakují. Pozor na chybnou výslovnost [av], dbejte také na dodržování plynulého přechodu mezi vokály. Potom pracujte v PS, cv. 5. Studenti sluchově a výslovnostně rozlišují OU a AU.
Ve cvičení se nevyskytují posesiva, je samostatné, nenavazuje na předchozí.
Cvičení 5 (C)
Doplňování podle smyslu.
Cvičení 6 (C)
V nahrávce i v textu je ponecháno spojení v koleji, pokud by se studenti ptali, vysvětlete, že někdy se to tak říká a že dominantní úzus na koleji není jediný správný. Když se studenti ptát nebudou, není třeba se tím zabývat, jedná se o rovnocenné varianty.
Studenti můžou dělat podobné dialogy, lze realizovat jako chodičku a zjišťování informací (číslo pokoje, adresa), příp. připravit kartičky s fiktivní adresou / číslem pokoje.
Cvičení 7 (C)
Studenti nejdřív poslouchají a přiřazují čísla obrázků k dialogům (texty dialogů jsou při tom zakryté).
Ve cv. 7c začíná nácvik samostatného řízeného projevu. Cílem je, aby studenti samostatně odpověděli na otázky celými větami. Měla by tím vzniknout poměrně dlouhá promluva.
Gramatika – adjektivum tvrdé: nominativ singuláru
Cvičení 8 (C)
8c) Termín opozitum vysvětlete na příkladu (malý x velký).
Cvičení 9 (C)
9a) Slovní zásobu doplňte o slova svobodná, vdaná.
9b) Po přečtení studenti doplní své osobní údaje do tabulky.
9c) Studenti vyplní vlastní adresu v ČR. I když bude pro mnoho z nich stejná procvičí si, jak adresu píšeme – titul, jméno a příjmení, ulice, město, PSČ, případně stát .
Aktivity: Ke cvičení je možné se ještě vrátit a pojmout ho jako mluvní cvičení. Studenti dostanou zadání bez čísel položek a pohovoří o panu Urbanovi (podobně jako ve cv. 7c), nebo o sobě.
Ze cvičení může vzniknout anketa (chodička). Studenti mají anketní lístky s položkami a ptají se spolužáků.
Cvičení 10 (C)
Studenti mohou nejprve odhadnout, co v textu chybí (kromě čísla), pak poslechem ověřit a doplnit.
D – Jaké to je?
Cvičení 1 (D)
Kabát je předvybarvený, ale obrázky zatím nevybarvujte, vrátíte se k nim ve cv. 3, kdy budete (můžete) se studenty vybarvovat.
Názvy barev ve cvičení lze využít k dílčímu výslovnostnímu nácviku (pro přiřazování čísel nejsou potřeba).
Cvičení 2 (D)
Na základě demonstrace v předchozím cvičení si studenti procvičí názvy barev ve femininním tvaru.
Cvičení 3 (D)
Studenti mohou podle cv. 3 po provedení změny forem oblečení ze cv. 1 vybarvit.
Zelená tabulka
Tabulka představuje pluralia tantum a plurál, kdy se obvykle věci vyskytují v páru. Termíny nezavádějte, je zbytečné to komplikovat, stačí poukázat na to, že se tato slova používají s formou jsou .
K pluraliím tantum se studenti dostanou v 8. lekci.
Cvičení 4 (D)
Jedná se o cvičení typu „pohovořte“, ale vzhledem k obsahu by takové hovoření nebylo autentické, proto jsou položky očíslovány a studenti odpovídají na jednotlivé otázky, aby procvičili barvy a správnou formu adjektiva.
Aktivity: Ke cvičení lze připravit sadu obrázků korespondujících s otázkami a rozdat je studentům. Příp. je možné pracovat ve skupinách, kdy každý student popisuje několika adjektivy věc ze svého obrázku (nutná zpětná vazba).
Cvičení 5 (D)
Procvičení téhož poslechem.
Zelená tabulka
První tabulka slouží k prezentaci významu ne/líbí se mi.
Vhodné je navázat rychlým procvičením (ve vazbě líbí se mi+Nom).
Např. každý student řekne jednu věc, která se mu líbí, a jednu, která se mu nelíbí. Učitel dává otázky Líbí se vám Praha? – Ano, líbí se mi Praha. / Ne, nelíbí se mi Praha. (To už předjímá užití v druhé tabulce.)
Druhá tabulka ukazuje možnosti použití fráze.
Ukažte studentům formální / neformální otázku: Líbí se vám…? / Líbí se ti…?
(Možná narazíte na formy hodně / strašně = moc, vůbec = absolutní negace, používaná jen s negativní formou slovesa.)
Cvičení 6 (D)
Cvičení se zaměřuje na procvičení fráze obliby a slovosled.
Aktivity: 1. Chodička – studenti dostanou frázi (Líbí se ti …? / Jak se ti líbí …?), doplní ji podle sebe a pak se vzájemně ptají (zpětná vazba: říkají, co/jak se komu líbí/nelíbí). 2. Přiřazování rozstříhaných otázek a odpovědí (nácvik typů otázek a odpovědí + formální / neformální varianty).
Cvičení 7 (D)
Slovosled u dialogu 2 Jsou hezké ty červené šaty? je příznakový / situační – ptáme se na názor, neutrální slovosled je Jsou ty červené šaty hezké? – ptáme se na vlastnost. Studentům není třeba vysvětlovat, je to patrné z intonace.
Vysvětlete, že jo = ano.
Ceny, které mají studenti měnit, už nejsou zvýrazněny červeně.
Cvičení 8 (D)
Používejte rovná se kvůli mezipředmětovým vztahům.
Je možné připojit i cvičení na desetinná čísla, která potřebují.
Cvičení 9 (D)
Nejdřív pracujte v PS, cv. 7, 8, 9. Cvičením v učebnici upevněte. Cvičení může místo poslechu nahrávky číst lektor, studenti tak mohou pozorovat jak vyslovuje. Pokud mají problémy s rozlišením, při vyslovování měkkých slabik se usmívejte. Cvičení 9b je zakryté.
Cvičení 10 (D)
V osmisměrce není oranžová.