3. lekce


A – Co obvykle dělá Eva?

Cvičení 1 (A)

1a) V aktivitách před čtením zopakujte hodiny a slovesa.
V textu jsou nová slovesa se známou konjugací (končí, nakupuje, večeří, chodí spát) i s -a- konjugací, která je obsahem této lekce (vstává, snídá, obědvá, odpočívá). Význam sloves je zřejmý z obrázků.


1b) Část s otázkami V kolik hodin…? a Kdy…? jsou oddělené a v druhé části jsou odpovědi naznačeny v závorkách, aby studenti neodpovídali hodinami.

1c) Pozor na vyjádření času v 5 hodin odpoledne (u obrázku) X v 17 hodin (v otázkách). Zopakujte v preaktivitách.

Zelená tabulka

Upozorněte studenty, že na čas se lze zeptat oběma otázkami (Kdy? i V kolik hodin?) a na vokalizaci předložky (ve dvě, ve tři, ve čtyři, ve dvanáct…).

Cvičení 2 (A)

2a) Cvičení se vztahuje k první části tabulky (Kdy?). Studenti doplňují 7 údajů do 11 položek, některé výrazy se opakují, proto není položka v poledne škrtnutá.

2b) Cvičení se vztahuje k druhé části tabulky (V kolik hodin?).


2c) Hodiny a minuty studenti mění podle vlastní volby.

Gramatika – infinitiv -at – prézens

Upozorněte studenty na tykání a vykání.

Cvičení 3 (A)

Cvičení 4 (A)

Cvičení 5 (A)

Slovesa jezdit / chodit jsou nová, použitá v rámci ustálených frází jezdí do práce / chodí do školy, zatím je učte pouze frázově. K rozdílu jít/chodit jet/jezdit se studenti dostanou v 5. lekci.

Aktivita: Studenti tvoří k jednomu nebo druhému textu otázky (Co dělá v poledne? / Kdy snídá?) a vzájemně se ptají. Příp. lze připravit podobné obrázky a pracovat s nimi obdobně.

Gramatika – verbum: nepravidelný infinitiv – prézens

Připomeňte, že sloveso spát má konjugaci jako mluvit.

Cvičení 6 (A)

Cvičení 7 (A)

Cvičení 8 (A)

Dril na slovesné formy.

Cvičení 9 (A)

Strukturované cvičení na čtení s porozuměním.

Zelená tabulka

Stejná otázka, dvě možné odpovědi – profese, nebo aktivita.

Cvičení 10 (A)

Všechna tázací slova, která se mají doplňovat, se průběžně v učebnici vyskytla, cvičení je shrnující.

Aktivita: Cvičení lze doplnit vlastním tvořením otázek, když studentům přidělíte tázací slova, necháte je vytvořit otázky a pak je adresně pokládat spolužákům.


B – Co dělá Eva celý týden?

Cvičení 1 (B)


Studenti se soustředí na zvukovou realizaci. Následně procvičují dny v týdnu.

Cvičení 2 (B)

Kvůli nácviku lexika jsou průběžně zařazována cvičení typu Najděte slovo podle modelu, nebo Co do skupiny nepatří.

Cvičení 3 (B)

Nejdřív pracujte v PS, cv. 4. Potom upevněte v učebnici. Cvičení 3b je zakryté.


Pozor na tendenci vkládat e a jiné obcházení slabikotvornosti R a L.

KLÍČ

Cvičení 4 (B)

Ke cvičení lze doplnit i frázi dívá se na televizi, která koresponduje s obrázkem (úterý).


Cvičení 5 (B)

Studenti můžou doplnit dny většinou libovolně. Doplňují samostatně, potom ve dvojicích porovnávají a říkají Ve středu mám také vyučování, nebo Ne, Adam nehraje fotbal v pondělí, ale v úterý apod.

Cvičení 6 (B)

Studenti můžou nejprve sami mluvit o vlastních aktivitách, kdy začínají a kdy končí, a potom poslouchat a provést úkol k poslechu.


Cvičení 7 (B)

Po cvičení můžou studenti povyprávět o svém vlastním dnu.

Cvičení 8 (B)

Nejdřív pracujte v PS, cv. 5, 6, 7. Potom upevněte v učebnici. Zadání může číst i lektor, studenti pak mají možnost sledovat výslovnost. U měkkých slabik se usmívejte. Cvičení 8b je zakryté.


KLÍČ

Cvičení 9 (B)

9a) Cvičení je obtížné, protože je možné vytvořit různé slovosledné varianty. Studentům lze zadat cvičení samostatně a potom nechat vybrané studenty psát věty na tabuli (společná kontrola a oprava, diskuze o slovosledných variantách).

Cvičení 10 (B)

10a) Cvičení lze využít k nácviku souvislejšího mluveného projevu (tj. nechat studenty říct souvisle alespoň 3 věty). V takovém případě nechte studentům dostatečný čas na přípravu.

10b) Studenti si nejdřív poznamenají informace do diáře, pak o nich spolu mluví ve dvojici formou otázek a odpovědí.


C – Jak dlouho jste v České republice?

Cvičení 1 (C)

Úvodní texty prezentují genitiv sg. ve funkci odkud – z/ze, výklad je postaven na jménech zemí původu aktérů. V tabulce jsou uvedeny jen tvrdé formy M a N (Vietnam, Rusko) a -a/-e formy u F (Ukrajina, Sýrie). V části D 3. lekce je funkce genitivu rozšířena o lokaci kde – u a přidány formy: kolej (F), parkoviště/nádraží (N).

Erika Wolf(ová) je jediný příklad ženského příjmení s -ová, ostatní příjmení cizinek ve cvičení příponu nemají.

Gramatika – substantivum: genitiv singuláru

Cvičení 2 (C)

Po provedení cvičení je možné pracovat s mapou a doplnit další položky.

Cvičení 3 (C)

Studenti mohou nejprve zkusit sami doplnit položky a potom poslechem zkontrolovat.


Cvičení 4 (C)

Nejdřív pracujte v PS, cv. 9, 10, 11. Cvičením v učebnici upevněte. Cvičení 4b je zakryté.


Cvičení 5 (C)

Studenti doplňují časovou řadu od nejmenší jednotky k největší a následně s těmito položkami aktivně pracují.

5c) Cvičení představuje frázi Jak dlouho…? (viz tabulka níže). Většina příkladů je vystavěna na frázi jak dlouho něco trvá. Není nutné se u této fráze dlouze zastavovat, ale ukázat použití tázací formy.
Cviční lze doplnit o další otázky např. Jak dlouho bydlíte v …? Jak dlouho se učíte česky? Jak dlouho spíte každý den?

Zelená tabulka

Cvičení 6 (C)

Studenti pracujou ve dvojici, jeden se ptá a druhý hledá, po 5 větách se vymění. Odpovědi se můžou lišit od klíče, např. první den x jeden den.

Zelená tabulka

Cvičení 7 (C)

Kromě úvodního textu budou studenti potřebovat slovník (v PS nebo vlastní), aby našli názvy jazyků a národností. Pokud jim na doplnění jazyků nebudou stačit jejich vědomosti, ať najdou na Wikipedii úřední jazyky států, ze kterých pocházejí osoby z úvodních textů.

Cvičení 8 (C)

Studenti spojují otázky a odpovědi podle obsahu a smyslu. Cvičení míchá různé fráze, které se do této doby v učebnici naučili.

Cvičení 9 (C)

Studenti poslouchají nahrávku a vyvodí pravidlo pro čtení kombinace dvou vokálů vede sebe (=vložíme mezi ně konsonant j). Potom správně čtou. Pozor na správnou realizaci.


Cvičení 10 (C)

Čtení s porozuměním s krátkými autentickými texty, které obsahují časy.
Ve cvičení se pracuje s frázemi otvírá / zavírá má otevřeno / má zavřeno
(nikoli s frází je otevřený/á/é / je zavřený/á/é).

Zelená tabulka


D – Kde a kdy se sejdeme?

Cvičení 1 (D)

Studenti se při poslechu soustředí na zvukovou realizaci. Následně procvičují měsíce v odpovědích na otázky (1b) a při doplňování kvízu (1c).


Cvičení 2 (D)

Místo jednoduchého spojování jsou názvy měsíců zakomponovány do frází o určitých osobách, a objevují se tak po předložce v.

Zelená tabulka

Cvičení 3 (D)

Procvičení spojení předložky v a názvů měsíců. Zároveň se objevují napsané řadové číslovky.

Gramatika – řadové číslovky: nominativ singuláru

Tabulka představuje formy a funkce řadových číslovek v základním tvaru.
Upozorněte studenty na jejich adjektivní formu (první/třetí – druhý/čtvrtý/pátý…), spojení s rody (druhý den, druhá lekce...) a zápis číslem (1.2., 3.)

Cvičení 4 (D)

Procvičení řadových číslovek.
Lze propojit i se základními číslovkami, např. říkat základní číslovky a nechat studenty formulovat řadové (dvě – druhý) apod.

Cvičení 5 (D)

Text obsahuje préteritum (bylo) a futurum (bude). Není nutné vysvětlovat jako gramatiku, pracujte s nimi pouze lexikálně ve spojení se slovy včera, předevčírem a zítra a pozítří. Pokud by význam nebyl zřejmý hned z úvodního textu, demonstrujte ho ještě jednou na aktuálním datu.


Zelená tabulka

Tvary řadových číslovek a názvů měsíců by si studenti měli zafixovat lexikálně v daném komunikačním kontextu.
Upozorněte je na tvary listopadu, července, prosince a září.

Cvičení 6 (D)

Cvičení upevňuje formy data a anticipuje genitiv, resp. jeho rozšíření o další funkci a na další typy substantiv.
Studenti obměňují červeně vytištěný text frázemi z nabídky.
V dialogu B se objevuje nové sloveso sejít se (viz i název sekce). Sloveso je nutné nejdřív vysvětlit (studenti ještě neznají sloveso jít) a procvičit jeho konjugaci (podle tabulky v části A 3. lekce), používá se dále i ve cv. 7, 8 a 9.

Gramatika – substantivum: genitiv singuláru

Funkce genitivu je rozšířena o lokaci Kde? – u… a přidány formy: kolej (F), parkoviště, nádraží (N).
V poznámce je uvedena i koncovka -a (M) na dvou konkrétních příkladech.
Měkkou koncovku u maskulin (čaje) není vhodné/nutné uvádět, protože ji v daném kontextu nevyužijeme.

Zelená tabulka

Upozorněte studenty na synonymní formulace typu Park je u hotelu. – Hotel je u parku. / Kino je u metra. – Metro je u kina. V následujícím cvičení na nich budou drilovat genitiv.

Cvičení 7 (D)

Procvičení genitivu.

Cvičení 8 (D)

Studenti zapisují podle poslechu datum číslicemi s tečkou, nacvičují tak správný a autentický zápis.
V poslechu se vyskytují vazby sejdeme se, kdy se můžeme vidět, může přijít
mám přijít, můžeme objednat
, cílem cvičení je selektivně zachytit časový údaj, není nutné ani vhodné podrobně vysvětlovat slovesné formy.


Cvičení 9 (D)

V položce 3 se objevuje futurum budu ve známém kontextu. Je vhodné připomenout význam (viz cv. 5a), ale není nutné vykládat futurum.
V položce 8 se nedoplňuje tázací slovo, jako v ostatních, ale sloveso studujete.

Cvičení 10 (D)

Procvičení frází s pozdravy.

Přejít nahoru