3. lekce
A – Co obvykle dělá Eva?
Cvičení 1 (A)
1a) V aktivitách před čtením zopakujte hodiny a slovesa.
V textu jsou nová slovesa se známou konjugací (končí, nakupuje, večeří, chodí spát) i s -a- konjugací, která je obsahem této lekce (vstává, snídá, obědvá, odpočívá). Význam sloves je zřejmý z obrázků.
1b) Část s otázkami V kolik hodin…? a Kdy…? jsou oddělené a v druhé části jsou odpovědi naznačeny v závorkách, aby studenti neodpovídali hodinami.
1c) Pozor na vyjádření času v 5 hodin odpoledne (u obrázku) X v 17 hodin (v otázkách). Zopakujte v preaktivitách.
Zelená tabulka
Upozorněte studenty, že na čas se lze zeptat oběma otázkami (Kdy? i V kolik hodin?) a na vokalizaci předložky v (ve dvě, ve tři, ve čtyři, ve dvanáct…).
Cvičení 2 (A)
2a) Cvičení se vztahuje k první části tabulky (Kdy?). Studenti doplňují 7 údajů do 11 položek, některé výrazy se opakují, proto není položka v poledne škrtnutá.
2b) Cvičení se vztahuje k druhé části tabulky (V kolik hodin?).
2c) Hodiny a minuty studenti mění podle vlastní volby.
Gramatika – infinitiv -at – prézens
Upozorněte studenty na tykání a vykání.
Cvičení 3 (A)
Cvičení 4 (A)
Cvičení 5 (A)
Slovesa jezdit / chodit jsou nová, použitá v rámci ustálených frází jezdí do práce / chodí do školy, zatím je učte pouze frázově. K rozdílu jít/chodit a jet/jezdit se studenti dostanou v 5. lekci.
Aktivita: Studenti tvoří k jednomu nebo druhému textu otázky (Co dělá v poledne? / Kdy snídá?) a vzájemně se ptají. Příp. lze připravit podobné obrázky a pracovat s nimi obdobně.
Gramatika – verbum: nepravidelný infinitiv – prézens
Připomeňte, že sloveso spát má konjugaci jako mluvit.
Cvičení 6 (A)
Cvičení 7 (A)
Cvičení 8 (A)
Dril na slovesné formy.
Cvičení 9 (A)
Strukturované cvičení na čtení s porozuměním.
Zelená tabulka
Stejná otázka, dvě možné odpovědi – profese, nebo aktivita.
Cvičení 10 (A)
Všechna tázací slova, která se mají doplňovat, se průběžně v učebnici vyskytla, cvičení je shrnující.
Aktivita: Cvičení lze doplnit vlastním tvořením otázek, když studentům přidělíte tázací slova, necháte je vytvořit otázky a pak je adresně pokládat spolužákům.
B – Co dělá Eva celý týden?
Cvičení 1 (B)
Studenti se soustředí na zvukovou realizaci. Následně procvičují dny v týdnu.
Cvičení 2 (B)
Kvůli nácviku lexika jsou průběžně zařazována cvičení typu Najděte slovo podle modelu, nebo Co do skupiny nepatří.
Cvičení 3 (B)
Nejdřív pracujte v PS, cv. 4. Potom upevněte v učebnici. Cvičení 3b je zakryté.
Pozor na tendenci vkládat e a jiné obcházení slabikotvornosti R a L.
Cvičení 4 (B)
Ke cvičení lze doplnit i frázi dívá se na televizi, která koresponduje s obrázkem (úterý).
Cvičení 5 (B)
Studenti můžou doplnit dny většinou libovolně. Doplňují samostatně, potom ve dvojicích porovnávají a říkají Ve středu mám také vyučování, nebo Ne, Adam nehraje fotbal v pondělí, ale v úterý apod.
Cvičení 6 (B)
Studenti můžou nejprve sami mluvit o vlastních aktivitách, kdy začínají a kdy končí, a potom poslouchat a provést úkol k poslechu.
Cvičení 7 (B)
Po cvičení můžou studenti povyprávět o svém vlastním dnu.
Cvičení 8 (B)
Nejdřív pracujte v PS, cv. 5, 6, 7. Potom upevněte v učebnici. Zadání může číst i lektor, studenti pak mají možnost sledovat výslovnost. U měkkých slabik se usmívejte. Cvičení 8b je zakryté.
Cvičení 9 (B)
9a) Cvičení je obtížné, protože je možné vytvořit různé slovosledné varianty. Studentům lze zadat cvičení samostatně a potom nechat vybrané studenty psát věty na tabuli (společná kontrola a oprava, diskuze o slovosledných variantách).
Cvičení 10 (B)
10a) Cvičení lze využít k nácviku souvislejšího mluveného projevu (tj. nechat studenty říct souvisle alespoň 3 věty). V takovém případě nechte studentům dostatečný čas na přípravu.
10b) Studenti si nejdřív poznamenají informace do diáře, pak o nich spolu mluví ve dvojici formou otázek a odpovědí.
C – Jak dlouho jste v České republice?
Cvičení 1 (C)
Úvodní texty prezentují genitiv sg. ve funkci odkud – z/ze, výklad je postaven na jménech zemí původu aktérů. V tabulce jsou uvedeny jen tvrdé formy M a N (Vietnam, Rusko) a -a/-e formy u F (Ukrajina, Sýrie). V části D 3. lekce je funkce genitivu rozšířena o lokaci kde – u a přidány formy: kolej (F), parkoviště/nádraží (N).
Erika Wolf(ová) je jediný příklad ženského příjmení s -ová, ostatní příjmení cizinek ve cvičení příponu nemají.
Gramatika – substantivum: genitiv singuláru
Cvičení 2 (C)
Po provedení cvičení je možné pracovat s mapou a doplnit další položky.
Cvičení 3 (C)
Studenti mohou nejprve zkusit sami doplnit položky a potom poslechem zkontrolovat.
Cvičení 4 (C)
Nejdřív pracujte v PS, cv. 9, 10, 11. Cvičením v učebnici upevněte. Cvičení 4b je zakryté.
Cvičení 5 (C)
Studenti doplňují časovou řadu od nejmenší jednotky k největší a následně s těmito položkami aktivně pracují.
5c) Cvičení představuje frázi Jak dlouho…? (viz tabulka níže). Většina příkladů je vystavěna na frázi jak dlouho něco trvá. Není nutné se u této fráze dlouze zastavovat, ale ukázat použití tázací formy.
Cviční lze doplnit o další otázky např. Jak dlouho bydlíte v …? Jak dlouho se učíte česky? Jak dlouho spíte každý den?
Zelená tabulka
Cvičení 6 (C)
Studenti pracujou ve dvojici, jeden se ptá a druhý hledá, po 5 větách se vymění. Odpovědi se můžou lišit od klíče, např. první den x jeden den.
Zelená tabulka
Cvičení 7 (C)
Kromě úvodního textu budou studenti potřebovat slovník (v PS nebo vlastní), aby našli názvy jazyků a národností. Pokud jim na doplnění jazyků nebudou stačit jejich vědomosti, ať najdou na Wikipedii úřední jazyky států, ze kterých pocházejí osoby z úvodních textů.
Cvičení 8 (C)
Studenti spojují otázky a odpovědi podle obsahu a smyslu. Cvičení míchá různé fráze, které se do této doby v učebnici naučili.
Cvičení 9 (C)
Studenti poslouchají nahrávku a vyvodí pravidlo pro čtení kombinace dvou vokálů vede sebe (=vložíme mezi ně konsonant j). Potom správně čtou. Pozor na správnou realizaci.
Cvičení 10 (C)
Čtení s porozuměním s krátkými autentickými texty, které obsahují časy.
Ve cvičení se pracuje s frázemi otvírá / zavírá a má otevřeno / má zavřeno
(nikoli s frází je otevřený/á/é / je zavřený/á/é).
Zelená tabulka
D – Kde a kdy se sejdeme?
Cvičení 1 (D)
Studenti se při poslechu soustředí na zvukovou realizaci. Následně procvičují měsíce v odpovědích na otázky (1b) a při doplňování kvízu (1c).
Cvičení 2 (D)
Místo jednoduchého spojování jsou názvy měsíců zakomponovány do frází o určitých osobách, a objevují se tak po předložce v.
Zelená tabulka
Cvičení 3 (D)
Procvičení spojení předložky v a názvů měsíců. Zároveň se objevují napsané řadové číslovky.
Gramatika – řadové číslovky: nominativ singuláru
Tabulka představuje formy a funkce řadových číslovek v základním tvaru.
Upozorněte studenty na jejich adjektivní formu (první/třetí – druhý/čtvrtý/pátý…), spojení s rody (druhý den, druhá lekce...) a zápis číslem (1., 2., 3.)
Cvičení 4 (D)
Procvičení řadových číslovek.
Lze propojit i se základními číslovkami, např. říkat základní číslovky a nechat studenty formulovat řadové (dvě – druhý) apod.
Cvičení 5 (D)
Text obsahuje préteritum (bylo) a futurum (bude). Není nutné vysvětlovat jako gramatiku, pracujte s nimi pouze lexikálně ve spojení se slovy včera, předevčírem a zítra a pozítří. Pokud by význam nebyl zřejmý hned z úvodního textu, demonstrujte ho ještě jednou na aktuálním datu.
Zelená tabulka
Tvary řadových číslovek a názvů měsíců by si studenti měli zafixovat lexikálně v daném komunikačním kontextu.
Upozorněte je na tvary listopadu, července, prosince a září.
Cvičení 6 (D)
Cvičení upevňuje formy data a anticipuje genitiv, resp. jeho rozšíření o další funkci a na další typy substantiv.
Studenti obměňují červeně vytištěný text frázemi z nabídky.
V dialogu B se objevuje nové sloveso sejít se (viz i název sekce). Sloveso je nutné nejdřív vysvětlit (studenti ještě neznají sloveso jít) a procvičit jeho konjugaci (podle tabulky v části A 3. lekce), používá se dále i ve cv. 7, 8 a 9.
Gramatika – substantivum: genitiv singuláru
Funkce genitivu je rozšířena o lokaci Kde? – u… a přidány formy: kolej (F), parkoviště, nádraží (N).
V poznámce je uvedena i koncovka -a (M) na dvou konkrétních příkladech.
Měkkou koncovku u maskulin (čaje) není vhodné/nutné uvádět, protože ji v daném kontextu nevyužijeme.
Zelená tabulka
Upozorněte studenty na synonymní formulace typu Park je u hotelu. – Hotel je u parku. / Kino je u metra. – Metro je u kina. V následujícím cvičení na nich budou drilovat genitiv.
Cvičení 7 (D)
Procvičení genitivu.
Cvičení 8 (D)
Studenti zapisují podle poslechu datum číslicemi s tečkou, nacvičují tak správný a autentický zápis.
V poslechu se vyskytují vazby sejdeme se, kdy se můžeme vidět, může přijít
mám přijít, můžeme objednat, cílem cvičení je selektivně zachytit časový údaj, není nutné ani vhodné podrobně vysvětlovat slovesné formy.
Cvičení 9 (D)
V položce 3 se objevuje futurum budu ve známém kontextu. Je vhodné připomenout význam (viz cv. 5a), ale není nutné vykládat futurum.
V položce 8 se nedoplňuje tázací slovo, jako v ostatních, ale sloveso studujete.
Cvičení 10 (D)
Procvičení frází s pozdravy.