4. lekce


A – Jak vypadáte a co máte rádi?

Cvičení 1 (A)

1a) Před poslechem pracujte s obrázkem (Kdo je na obrázku? Kde jsou ti lidé?…)
V přepisu nahrávky ve cvičení 1b jsou záměrně jen promluvy studentů, s promluvami moderátora se aktivně nepracuje (obsahuje plurál životných maskulin).



1b) Studenti podtrhají slovesa studuje, chodím plavat, čtu, sportuju… zatím bez ohledu na slovo rád – to bude předmětem pozorování a výkladu v následující tabulce.

Gramatika rád něco dělat

Tabulka objasňuje, jak pracovat s oblíbeností činností – rád něco dělat – pod tabulkou jsou obrázky pro jasnější vyjádření rád x nerad .
Na tomto místě ještě nevykládejte mít rád, bude v lekci následovat, výklad obojího najednou je matoucí, proto je záměrně oddělen.

Cvičení 2 (A)

Ve cvičení se objevují osoby z 1. i 3. cvičení. I když v následujícím poslechu neříkají, co dělají rádi, dozvíme se to o nich v doplňovačce ve cv. 2. Po doposlechnutí cv. 3 můžou studenti říct, co všechno o nich vědí.

Cvičení 3 (A)

Studenti poslouchají a doplní informace o třech lidech z předchozího cvičení, které tak slouží částečně jako předposlechová příprava ke cv. 3.


Cvičení 4 a 5 (A)

Ve cvičení 4 a 5 se ukotvuje rozdíl mezi má na sobě a nosí (zdůrazněte nosí brýle, nosí vousy, nosí rád svetr).
Po dokončení cvičení se zavřenou učebnicí zrekapitulujte, jaký je Jiří, jaká je Marta… Potom studentům položte otázku Jaký/Jaká jste vy?

Zelená tabulka

K sloupci vpravo lze říci i konstatně – ne jako internacionalismus, ale jako slovo, které znají z matematiky a fyziky.
Vysvětlit rozdíl mezi nosí (obvykle, rád, vím to, znám tu osobu) a má na sobě (teď, vidím to, i když osobu neznám), např. Marta (z obrázku) ráda nosí černé šaty. Dnes má na sobě modrý svetr.

Cvičení 6 (A)

Před poslechem promítněte obrázky a zeptejte se, co mají ti lidé na sobě.

6a) Nejdřív pusťte poslech a nechte studenty identifikovat klíčová slova svetr, bunda, sako, šaty a zeptejte se, jakou mají barvu. Barva je klíčová pro identifikaci jmen, podle barev a oblečení při druhém poslechu přiřadí k obrázkům jména.
Pokud to studentům nepůjde, přejděte k 6b) a spojte nejprve texty s obrázky, zvýrazněte klíčová slova a potom pusťte poslech.
Náročnost cvičení přizpůsobte schopnostem studentů.


Gramatika – substantivum a adjektivum tvrdé: nominativ a akuzativ singuláru

Vysvětlete, co je singulár a plurál, a upozorněte na slova šaty, brýle, kalhoty, která mají pouze plurál, a vlasy, vousy, která se obvykle používají v plurálu.
Připomeňte, že už se s plurálem setkali ve 2. lekci (šaty, boty).

Cvičení 7 (A)

Ve cvičení nejprve pracujte s obrázkem. Nechte studenty popsat, jak ti čtyři lidé vypadají, co dělají, co mají na sobě. Potom můžou odpovídat na jednotlivé otázky ve cvičení pod obrázkem.

Gramatika – adjektivum měkké: nominativ a akuzativ singuláru

Cvičení 8 (A)

Ve cv. 7 studenti viděli tvary adjektiv, nyní je po představení v tabulce procvičují.
8a) Změna akuzativu na nominativ.
8b) Doplňování vhodných adjektiv v akuzativu. Ve cvičení jsou barvy zaměnitelné, důležité jsou koncovky -ý/-ou/-é/-í .

Pozor, ve cvičení 8a je dvakrát položka 4.

Cvičení 9 (A)

Vysvětlete šedivé vlasy: barva je šedá, ale říkáme, že vlasy/vousy jsou šedivé. Barvu ve slově by měli rozeznat podle podobnosti.
Seznamte studenty s tvarem 88 kilogramů.

Cvičení 10 (A)

Studenti sami mluví o sobě. Měli by volně mluvit, odpovídat na otázky, ale plynule. Neměli by si dělat žádné poznámky, které čtou. Práci jim zadejte ve dvojici, potom může několik studentů mluvit před třídou. Studenti, kteří poslouchají, by měli dostat úkol, co mají o prezentujících zjistit, aby jim věnovali pozornost.


B – Moje rodina

Cvičení 1 (B)

Obrázky slouží k předposlechové aktivitě a zároveň k porozumění při poslechu. Studenti můžou anticipovat, kolik je těm lidem let, říct, co mají na sobě, jaké můžou mít profese. Lze elicitovat, které členy rodiny studenti znají – sestra, bratr…
1a) Přiřazení obrázků k dialogům. Pusťte oba monology a jasně zadejte instrukci – monolog 1 – obrázek: … monolog 2 – obrázek: …


1b) Pro kontrolu čtení je vhodné následně promítnout obrázek se jmény. Můžete při čtení také promítnout obrázek beze jmen z učebnice a na tabuli je mohou studenti kolem obrázku dopsat.

Cvičení 2 (B)

Cvičení ukazuje tvary akuzativu osob, především životných maskulin. Studenti převádějí slova z akuzativu do nominativu a měli by být poté schopni říct, jaké koncovky se v akuzativu používají.

Ve cvičení se objevuje sloveso znát (konjugace -ám, -áš…). Vysvětlete studentům na příkladech, co to znamená, pracuje se s ním i v dalším cvičení.

Gramatika – substantivum a adjektivum: akuzativ singuláru

Životná maskulina mají v akuzativu jiné tvary než neživé předměty, studenti tvary implicitně vyvozují z předchozích cvičení.
Feminina mají tvary stejné, životnost se u nich nevyjadřuje gramaticky.
Na tabuli napište příklady:
hezká halenka – hezkou halenku = stará babička – starou babičku
moderní košile – moderní košili = elegantní sportovkyně – elegantní sportovkyni

Cvičení 3 (B)

Aktivní práce s akuzativem v obou rodech.
Ve cvičeních se objevuje další nové lexikum starší/mladší bratr/sestra. Studentům nevysvětlujte komparativ, naučte je to jako lexikální jednotky.

Zelená tabulka

Další členové rodiny (vdovec/vdova, důchodce/důchodkyně) se objeví v průběhu lekce ve cvičeních i v zelených tabulkách. Proto je není potřeba na tomto místě doplňovat.

Cvičení 4 (B)

S tímto cvičením můžete pracovat více způsoby.
1. Studenti si ve dvojici promluví podle otázek o sobě a o svých rodinách.
2. Anketa mezi spolužáky.
3. Chodička Rodinná statistika – zjisti, kolik máme ve třídě sester, bratrů, babiček, dědečků… (Každý student má na lístečku jednu nebo dvě otázky – např. Máte staršího bratra? Máte manžela?) Rodinnou statistiku lze také provést později v průběhu lekce, kdy se přidá další slovní zásoba (sestřenice, strýc, jedináček, …).

4b) Ve cvičení se objeví příslovce naproti, vysvětlete ho gestem nebo kresbou.

Cvičení 5 (B)

V poslechovém cvičení je slovo zemřel. Vysvětlete zemřel = nežije. Z toho vyplyne i význam slova vdova. V textu o rodině Evy pak bude už nežije – tedy už nežije = zemřel.
V textu se je použito slovo v domácnosti, studenti by ho měli pochopit z kontextu. Pokud ne, vysvětlete, že maminka pracuje doma = stará se o rodinu, vaří, zařizuje, nechodí do placené práce.


Cvičení 6 (B)

6a) Najít osoby na obrázcích je poměrně náročné. Opět lze postupovat jako ve cv. 1, tj. promítnout obrázek na tabuli a nechat ho studenty popisovat (můžou i různými barvami fixů psát varianty, pokud se neshodnou, a pak se třídou hledat konsenzus). Řešení je v klíči.

6b) Po přečtení textu nechte studenty doplnit rodokmen. Ukáže se, o kterých členech rodiny něco víme. Potom můžou studenti udělat vlastní rodokmen a mluvit o svých rodinách ve dvojicích nebo ve skupinách.

6c) 6d) Otázky se vztahují k úvodním textům. Můžete je doplnit o další podle svého uvážení.

Zelená tabulka

Tabulku lze individuálně doplnit podle potřeb studentů (např. rozvedený, nevlastní sestra apod.), ale jen pokud to studenti potřebují k vyprávění o sobě.

Gramatika – adjektivum posesivní: nominativ singuláru a plurálu

Záměrem není tento jev intenzivně nacvičit, ale přestavit tak, aby mu studenti rozuměli, protože je v češtině velmi frekventovaný.

Cvičení 7 (B)

Procvičení forem posesivních adjektiv.

Cvičení 8 (B)

Studenti pracují samostatně.
8a) Nejprve si přečtou otázky, hledají informace v inzerátech a odpovídají.
8b) Pak inzeráty přiřazují k poptávkám (jedna poptávka je navíc). V odpovědích využijí i posesivní adjektiva.
8c) Nakonec pracují se slovní zásobou.

Cvičení 9 (B)

9a) Studenti poslouchají a označí slova, ve kterých slyší tvrdé konsonanty D, T, N ve slabikách di, ti, ni (cizí slova Dita, technické, symfonie…) Měli by vyvodit pravidlo, že v českých slovech čteme slabiky di, ti, ni jako [ďi, ťi, ňi], kdežto v cizích slovech jako [di, ti, ni].
Následně správně čtou. Dbejte na správnou realizaci a dejte pozor na zejména ruskou tendenci tyto slabiky měkčit.



9b) U cvičení jsou v klíči jen krátké odpovědi (studenti ale můžou samozřejmě odpovídat celou větou). Důležité je, aby vyslovili tvrdé souhlásky tam, kde se vyslovit mají.
Kompozitum sociálnědemokratický je zvoleno kvůli výslovnosti, studenti mívají problém s delšími slovy, s kombinací dvou vokálů. Trénujte ho po částech a trvejte na správné realizaci.

Cvičení 10 (B)

Cvičení navazuje na cv. 4, ve kterém o sobě studenti vyprávěli. Teď obdobný text napíšou.
Pokud je pro studenty téma citlivé, můžete jim rozdat náhradní identity, podle kterých píšou smyšlený text, nebo si můžou vybrat nějakou osobu / osobnost, o které chtějí psát (s přípravou nebo s použitím internetu).
Nevybírejte studentům osobnosti, o kterých si myslíte, že jsou populární, protože pro ně nemusejí být atraktivní.

Moje rodina (obrázek)


C – Co rád/a jíte?

Cvičení 1 (C)

Vstupní cvičení, ve kterém elicitujte a zopakujte slovní zásobu – slovesa, názvy jídel, která studenti znají apod. Pracujte s obrázky, vlastními nebo těmi, které ilustrují cv. 1b.
S frázemi Co si dáte…? Dám si… se pracuje až dál v textu.

Tabulku můžou studenti doplňovat ve dvojici.
K vysvětlení nové slovní zásoby využijte obrázky v učebnici, nejlépe až po vyplnění tabulky.
Pozor na dvojí negaci ve vazbě s vůbec (Někdy nesnídá vůbec.)
Aktivity: Chodička, ve které studenti zjišťují jídelníček svých spolužáků, porovnání jídelníčku Adama a Evy s vlastním jídelníčkem apod.

Gramatika – verbum: jíst, pít – prézens

Opakování konjugace slovesa pít, nová konjugace jíst.
Tvary procvičte ústně (drilová konjugace + otázky), případně v PS.

Cvičení 2 (C)

K novým slovům si připravte obrázky.

Cvičení 3 (C)

Slouží jako brainstorming a budování slovní zásoby (částečně opakování, částečně nová slova, např. u masa).
Slova je vhodné např. zapisovat na tabuli, příp. pracovat ve skupinách a porovnávat. Lze také využít internet, autentické materiály apod.

Cvičení 4 (C)

Cvičení nechte studenty porovnat ve dvojici nebo ho připravte jako chodičku, ve které student nejdřív vyplní informace sám za sebe a potom se ptá spolužáků. V takovém případě je nutné udělat model a připomenout studentům otázky Jaký/jaká/jaké je tvůj/tvoje/váš/vaše…? Obojí je sice opakování, ale je dobré to předem ukázat.

Zelená tabulka

Konkurence různých frází vyjadřujících oblibu. Prozatím je propojujte pouze s jídlem. Nová je fráze mít rád, která se procvičuje v následujících cvičeních.

Cvičení 5 (C)

5a) Studenti novou frázi mít rád transformují do fráze, kterou už znají – rád dělám.

5b) Podobně se transformuje fráze chutná mi na frázi mám rád.
Položky jsou seřazeny podle osob mi, ti, mu, jí, nám, vám, jim, aby bylo k dispozici paradigma. Dativ zájmen ale není gramatické téma lekce, proto ho zatím učte pouze jako frázi.
Plurály na konci cvičení (Chutnají mu těstoviny.) jsou pro ilustraci, že se mění i tvar slovesa.

Zelená tabulka

Tabulka porovnává známou frázi Líbí se mi… s novou fází Chutná mi…
Můžete ukázat, že líbí se mi… používáme pro smysly zrak, sluch a čich a chutná mi… pouze pro chuť.
Fráze procvičte ústně, nebo připravte cvičení na doplňování.

Cvičení 6 (C)

Položky 1-5 se týkají jídla, položky 6–10 ukazují, že fráze se používá i obecně. Lze doplnit dalším procvičováním (např. v PS).

Cvičení 7 (C)

Nahrávky jsou rychlé, zastavujte je po jednotlivých promluvách.


Cvičení 8 (C)

Kvůli obrázku možná dojde k diskuzi o frázích v ledničce / na ledničce.
Pokud se tak stane, můžete představit rozdíl mezi v/na, ale lokál se objeví až v 6. lekci.
Aktivity: Cvičení můžete zadat jako párovou aktivitu, jako soutěž na časový limit (kdo napíše nejvíc věcí za půl minuty apod.), nebo nechte studenty obsah ledničky roztřídit na nápoje / maso / zeleninu…

Cvičení 9 (C)

Čtení s porozuměním.

Zelená tabulka

Slovesa představte jen velmi stručně, lexikálně:
– snídat / obědvat / večeřet + akuzativ
– nasnídat se / naobědvat se / navečeřet se + kde / kdy / jak 
nebo bez doplnění
Tzn. ukazujeme, že nasnídat / naobědvat / navečeřet se nemají vazbu s akuzativem.
Formálně ve tvarech prézentu (imp. prézent / perf. futurum) nemusíme řešit rozdíl mezi imperfektivy a perfektivy a není potřeba tomu věnovat příliš pozornosti (navíc se to špatně procvičuje).

Cvičení 10 (C)

Studenti mluví o sobě.


D – V restauraci, na návštěvě

Cvičení 1 (D)

1a) Začněte popisem obrázků (elicitace, brainstorming slovní zásoby), lze zapojit adverbia nejdřív – potom / pak.

1b) Během poslechu by studenti neměli mít k dispozici text dialogů. Po poslechu je nechte porovnat odpovědi ve dvojicích. Nakonec můžou správné odpovědi hledat v textech ve cv. 1c.


1c) Nejdříve nechte studenty dialogy přečíst a doplnit cvičení. Následovat může hlasité čtení, hraní rolí.

1d) Studenti doplňují podle smyslu.

Cvičení 2 (D)

Studenti obměňují dialogy z cv. 1c, nejlépe ve trojicích – Adam, Eva, číšník. Dejte jim dostatečný čas na přípravu.

Cvičení 3 (D)

Po cvičení rychle procvičte jednotlivé typy otázek ve třídě.

Cvičení 4 (D)

Práce s autentickým jídelním lístkem. Můžete rozehrát i víc – studenti si objednávají, učitel je číšník apod.

Cvičení 5 (D)

5a) Před poslechem:
1. Elicitujte slovní zásobu k tématu narozeniny.
2. Nechte studenty popsat obrázek u textu.
3. Ptejte se, co dělají, když mají narozeniny.
Pokračujte poslechem a čtením textu (objevuje se negativní otázka Nechceš?). Zopakujte klíčové fráze s důrazem na správnou výslovnost. Teprve potom nechte studenty doplnit fráze (ne pouze jedno slovo) do cvičení.


5c) Slova v nabídce jsou v nominativu, ale doplnit se musí tvar podle kontextu. Do položky 3 mohou studenti doplnit květinu nebo knihu, ale v položce 5 je doplnění jednoznačné.

Gramatika – předložky na, za, pro + akuzativ

Shrnutí předložkových akuzativních vazeb, které se objevují v textu.
Předložky můžete procvičit v PS (cv. 10)

Cvičení 6 (D)

6a) Neživotná substantiva, nejprve bezpředložkový, postupně se objevuje předložkový akuzativ.
6b) Životná substantiva, nejprve bezpředložkový, postupně předložkový akuzativ.

Gramatika – verbum: chtít – prézens

Cvičení 7 (D)

7a) Ve cvičení se pracuje s negativní otázkou.
7b) Studenti nejprve doplní dialogy podle kontextu a vlastního uvážení, potom poslouchají a porovnají své doplnění s nahrávkou. Cvičení zkontrolujte společně, případně elicitujte dalších možností (využití vazeb ve spojeních jako Zvu tě na koncert/kávu/oběd…)


7d)


Cvičení 8 (D)

Cvičení tematizuje neutralizaci znělosti na konci slov. Studenti poslouchají a do hranatých závorek píšou, které hlásky na konci slov slyší. Následně vyvodí pravidla pro změnu konsonantů na konci slova (znělé > neznělé). Pro některé jazykové skupiny je toto pravidlo intuitivní, pro některé ne. Následně správně čtou.


Cvičení 9 (D)

9a) Položky 9 a 10 se nevztahují k textu, jsou nácvikem vokativu a přípravou na cv. 9b.

Gramatika – substantivum: vokativ singuláru (oslovení)

Cvičení 10 (D)

Cvičení rozšiřuje slovní zásobu o názvy dalších profesí a ukazuje další formy přechylování.
V části 10b studenti uslyší fráze, které se v češtině používají při představování.


Přejít nahoru