5. lekce


A – Co dělali?

Cvičení 1 (A)

Studenti čtou a pozorují, jak se používají slovesa jít a jet. Upozorněte je, že vlak jede, nikoli jde. Následně se slovesy přímo pracují ve cvičení. Zároveň si fixují determinaci (jít x chodit, jet x jezdit), kterou mohou procvičit v dialogu.

Zelená tabulka

Studenti slovesa jít a jet ještě nekonjugovali. Řekněte jim, že konjugace je stejná jako u slovesa číst. Důsledně dbejte na vyjadřování dvojí negace nikde ne- a na několika příkladech ji procvičte.

Zelená tabulka

Na slovesa chodit a jezdit navazuje fráze Jak často…? ve spojení s dalšími slovesy.

Cvičení 2 (A)

2a) Studenti odpovídají podle skutečnosti, nebo si mohou vymýšlet.
2b) Studenti doplní frekvenci podle poslechu. Potom můžou informace porovnat se sebou. Ideální by bylo, kdyby někdo použil nikdy ne… , což je dost pravděpodobné.


Cvičení 3 (A)

Studenti se pasivně seznamují s tvarem préterita.


Gramatika – verbum: préteritum (minulý čas) maskulinum

Nejprve demonstrujte samotnou tvorbu forem préterita, proto se pracuje pouze s maskulinem. Po procvičení tvoření budou následovat formy feminina a plurálu, v další části učebnice pak zvlášť první a druhé osoby. Tento postup je třeba dodržet a nevykládat komplexně celý minulý čas.

Cvičení 4 (A)

Ve cvičení 4 je opět Omar jako ve cvičení 3. Jedná se o variování jeho programu. Stejná osoba – jiný program. Můžete v obou programech najít rozdíly. (Ve cvičení 4a chybí označení položky 2. Pak ____ pěšky do školy. V klíči je označena jako 2.)
b) S pomalejšími studenty nejdřív najděte slovesa, udělejte infinitivy a pak slovesa převeďte do minulého času. S bystřejšími studenty lze vytvořit článek o někom z nich (v maskulinu).

těžší verze textu

1. Omar se připravuje na ÚJOP UK na techniku. 2. Chce studovat na FEL ČVUT v Praze. 3. Má zájem o obor Elektrotechnika a management nebo Informatika. 4. Učí se češtinu, matematiku, fyziku a angličtinu. 5. FEL má přijímací zkoušky z matematiky. 6. Omar má dobré výsledky – čeština B2 na 90 %, matematika 95 %. Proto nemusí dělat přijímací zkoušku. 7. Omar studuje informatiku na bakaláře. 8. Jako magisterské studium chce obor Inteligentní budovy. 9. Omar je dobrý student. 10. Omar promuje na inženýra a jede pracovat domů.

Cvičení 5 (A)

5a) Připravte si pojmy na spojování, vypište na tabuli aktivity, nebo vytvořte tabulku jako podporu (nakupovat, uklízet, prát, číst texty… dopoledne, po obědě, za chvíli, v 5…)
Studenti budou potřebovat sešit nebo papír, protože v učebnici není u cvičení dost místa na psaní.


V případě potíží, lze cvičení udělat s textem.
text: Co dělala?

Co dělala?
Předevčírem Eva vstala v sedm hodin ráno. Cele dopoledne měla přednášky na fakultě. Po obědě šla studovat do knihovny. Asi v pět hodin odpoledne šla nakupovat. Večeřela sama. Adam byl v práci. Po večeři doma chvíli uklízela a prala. Pak studovala trochu angličtinu, četla texty a psala úkol. Nakonec se dívala na film v televizi. O půlnoci šla spát.

5b) Silnější studenti doplňují sami, slabší s poslechem (je zde mnoho vynechaných položek).
Následně je potřeba text přečíst. Text může číst 1 student, nebo ho může číst učitel tak, že při čtení vynechává préterita, která sborově doplňují studenti.
5c) Před cvičením nejprve pracujte s obrázkem – co asi dělají, kde jsou…

Královi



5d) Se cvičením pracujte stejně jako s 5b.
text: Co dělali?

Co dělali?
V sobotu byli Královi na chatě. Ráno jeli nejdříve autem nakupovat do města. Potom pan Král pracoval na zahradě a paní Králová vařila oběd. Po obědě trochu odpočívali. Pan Král poslouchal hudbu a paní Králová četla časopis. Odpoledne šli do lesa na procházku. Večer navštívili sousedy a grilovali spolu kuřata. Spát šli až hodinu po půlnoci.

Gramatika – verbum: préteritum (minulý čas)

Jedná se o shodu se subjektem, v plurálu ukažte, že je ve femininu -y, ale nevěnujte tomu příliš mnoho prostoru.

Cvičení 6 (A)

6b) Ve cvičení je potřeba dělat věty s konstrukcí co dělali včera, jako je to v modelu, viz 1. položka Královi chodí do kina. > Královi včera šli do kina.)

Cvičení 7 (A)

7a) Cvičení začněte od obrázku – Co je Karlštejn? Jaký transport použili? Kdo to je?…
V textu je poměrně dost slov k vysvětlení: zpáteční jízdenkahala, pokladna, nádražní rozhlas, nástupiště, obsazený, prázdný, zastávka, jít pěšky, vstupenka, prohlídka, průvodkyně. Studenti je mohou vysvětlovat sami, můžete jim vytvořit spojovačku, skládačku, definovat slova vy a hrát chňapačku apod.
S mnohými se pracuje i ve cvičení 7b na spojování kolokací – aktivita slouží ke čtení s porozuměním.
7c) Cvičení nevychází přímo jen z textu, ale spojuje text, slova, jejichž definice dělali po přečtení textu, a další mimotextové informace.

Cvičení 8 (A)


Cvičení 9 (A)

Cvičení tematizuje asimilaci znělosti, změnu znělých konsonantů na neznělé. Studenti poslouchají a označují slova, která slyší. Následně vyvodí pravidla změn konsonantů (znělý+neznělý > dva neznělé). Pro některé jazykové skupiny je toto pravidlo intuitivní, pro některé naopak. Následně správně čtou.
C a Č se nevyskytuje, neboť se nedemonstruje DZDŽ (ačkoli se může vyskytnout, ve cvičení se však tato varianta neobjevuje). Rovněž se nepracuje s G, neboť tato varianta je raritní .
V položce 10 možná studenti uslyší v nahrávce jako přectavit (nikoli přetstavit).


Cvičení 10 (A)

10a) V zadání je nové slovo vyprávějte – řekněte, mluvte.
10b) U cvičení není dost místa na psaní, studenti musejí použít papír nebo sešit.


B – Můj den

V této části lekce průběžně zopakujte dny v týdnu a názvy měsíců, čtení data bude doplněno o rok (letopočet).

Cvičení 1 (B)

1a)


Cvičení 2 (B)

2a) Pro čtení klubové průkazy bude potřeba nové slovo zavináč (@).
2b) Slovní zásoba je relevantní, pokud se objevuje v e-mailové adrese studenta. V tuto chvíli není cílem, aby všichni uměli všechny pojmy.

Zelená tabulka

Cvičení 4 (B)

V textu se objevují perfektiva, ale ještě ji nevěnujte pozornost.

prezentace: V kolik hodin? / obrázek: V kolik hodin?

Zelená tabulka

Cvičení 7 (B)

Cvičení 8 (B)

8b)


8c)


Cvičení 9 (B)

9a) Upozorněte studenty na nutnost změny rodu.


C – Kde jste byli?

Cvičení 1 (C)

1a) Možnosti odpovědí jsou uvedeny v klíči.
1b) Pozor, otázka je negativní: Kde Eva nebyla?


1c) U textu jsou obrázky – nabíječka na telefon, Adam stojící u lednice, na lednici je mikrovlnka. Tyto obrázky můžete zakomponovat do příběhu (Co se stalo? Co dělala Eva?), budete-li chtít. Nebo se zeptat studentů, proč u textu tyto obrázky jsou, ještě před tím, než budou poslouchat nahrávku. V tom případě promítněte obrázky samostatně před nebo po prvním poslechu, aby studenti text nečetli.

1d) Procvičení sloves a jejich forem z předchozího textu. Pomocná slovesa jsou doplněna, studenti doplňují jen formy příčestí.

Gramatika – verbum: préteritum (minulý čas)

Zdůrazněte nutnost použití pomocného jsem, jsi, …, studenti je pozorovali v předchozích cvičeních. Upozorněte také na negaci, na to, že pomocné sloveso má vždy pozitivní formu.

Cvičení 2 (C)

Pomocná slovesa jsou stále předem doplněná, studenti aktivně doplňují formy příčestí, ale při čtení/vyprávění je třeba klást důraz na to, aby nevynechávali sloveso být.

Gramatika: verbum – préteritum (pozice být, se, si)

Upozorněte na spojení jsi + se > sesjsi + si > sis.

Cvičení 3 (C)

Aktivní procvičení konjugace i s pomocným slovesem. Dejte pozor na rozlišení plurálu a singuláru.

Cvičení 4 (C)

V modelu nejsou uvedeny všechny možnosti otázek, je možné se ptát i pomocí slov kdy a co.

Cvičení 5 (C)

Aktivní procvičení autentické odpovědi, a to v negaci. Můžete procvičit i variantu Ne, nespal jsem, abyste zdůraznili, že pomocné sloveso bude vždy pozitivní.

Cvičení 6 (C)

Cvičení je vhodné nějak uvést, říct, co se stalo (např. sousedce vykradli byt, před domem hořelo…) a Evu vyšetřuje policie jako svědka (tzn. Eva možná něco viděla). Inspiraci/pomoc můžete hledat ve cvičení 1c.

Gramatika: sám – nominativ singuláru a plurálu

Sám – zde ve významu o samotě. V češtině může znamenat i osobně, ale tento význam se zde neprocvičuje (v ruštině se vyjadřuje dvěma způsoby –sam x odin). Formu neutra v plurálu (sama) nepředstavujte, protože se používá zřídka.

Cvičení 7 (C)

Drilové procvičení forem slova sám v kontextu.

Cvičení 8 (C)

Ve cvičení se prezentují nejfrekventovanější spojení s předložkou s.

Gramatika: substantivum – instrumentál singuláru

Cvičení 9 (C)

Většina odpovědí nabízí více možností. Nechte studenty cvičení doplnit ve dvojicích. Arbitrem správnosti je učitel.

Cvičení 10 (C)

Studenti si mohou ve dvojicích říci navzájem, co dělali včera, pak můžou dalším studentům vyprávět, co dělal ten, s kým mluvili před tím. Písemně může být cvičení zadáno jako krátké psaní v hodině, nebo za domácí úkol.


D – Co dělali? Co udělali?

Cvičení 1 (D)

Propojení imperfektiv s frekvenčními adverbii:
obvykle
pomalu
vždycky
celé dopoledne
dlouho
celé odpoledne
často
rád / ráda


Rozdíl mezi texty lze znázornit i pomocí šipek (neukončený průběh / ohraničený děj).

Gramatika: verbum – imperfektivní a perfektivní

Cvičení 2 (D)

Cvičení 3 (D)

Cvičení 4 (D)

Koncept ještě –  není jednoduchý, je nutné ho před cvičením vysvětlit.

Cvičení 5 (D)

Cvičení je vhodné začít popisem obrázku.


Pokud vám nevyhovuje text o herečce, lze pracovat s textem o vědecké pracovnici:

Přečtěte si dialog a doplňte.
Česká inženýrka nanotechnologie, Petra Malá, která pracuje dlouho v USA v prestižní laboratoři, je v České republice. Je na konferenci na zámku Sychrov blízko Liberce. Bydlí v hotelu u zámku a pracuje v laboratoři na Technické univerzitě Liberec. Její šéf je dobrý vědec, ale je trochu nervózní.
vypila, přišla, běhala, připravovala, spala, snědla, vstávala, nastudovala, oblékla, nasnídala

Šéf laboratoře: Dobrý den paní doktorko, tak jste konečně tady. Můžeme začít?
Petra: Dobrý den, __________________ jsem asi trochu pozdě, ne?
Šéf: Ano, čekáme na vás hodinu a půl! Asi jste špatně _________________ a pozdě vstávala, že?
Petra: Ne, _________________ jsem už v 6 hodin ráno.
Šéf: Tak jste se dlouho __________________, myla a česala, nebo co?!
Petra: Ne, umyla jsem se a učesala za čtvrt hodiny…
Šéf: Oblékala jste se dlouho? Nevěděla jste, co si máte obléknout?
Petra: Ne, ______________ jsem se velmi rychle, asi za deset minut.
Šéf: Tak jste tak dlouho snídala?
Petra: Ne, ________________ jsem se za chvilku. ________________ jsem zelený čaj a ________________ jsem malý salát.
Šéf: Asi jste studovala dlouho dnešní experiment!
Petra: Ne, _______________jsem ho už včera.
Šéf: Můžete mi tedy říct, proč jsme na vás museli hodinu a půl čekat?!
Petra: Omlouvám se, ale _________________ jsem ráno dvě hodiny v parku. Bylo to úžasné. Fantasticky jsem se proběhla! V USA běhám každý den. Tady bohužel nemám tolik času.


1. V učebnici začněte poslechem a odpověďmi na otázky. Potom lze pracovat s textem o Petře stejným způsobem. Doplnění textu v tomto případě bude snadné. Po doplnění mohou studenti hledat odlišnosti (Petra vstávala v 6, Sally v 7; Petra se dlouho myla, Sally líčila; režisér říká Nebo jste dlouho snídala?, kdežto šéf je rozčilenější a říká Tak jste tak dlouho snídala?; Sally se učila text, Petra studovala experiment; Sally se procházel, Petra běhala v parku).
2. Nebo lze začít rovnou tímto textem, ale potom bude potřeba větší pomoc s doplňováním sloves, protože není podpořen poslechem. Po doplnění můžou studenti k textu tvořit otázky. Pokud jste už pracovali s otázkami v učebnici k textu o Sally, není nutné to opakovat.
3. Další úkol v obou případech je nechat studenty dialog dramaticky přečíst – šéf je rozčílený, doktorka roztržitá, ale klidná.
4. Pokud jste začali pracovat bez učebnice, lze se do učebnice vrátit a pracovat obráceně.
5. Studenti můžou vytvořit podobný dialog s někým jiným (třeba s Einsteinem).

Cvičení 6 (D)

Cvičení 7 (D)

Cvičení 8 (D)


Cvičení 9 (D)

Cvičení 10 (D)

Přejít nahoru