6. lekce
A – Dům a byt
Cvičení 1 (A)
1a) Před poslechem a doplňováním nechte studenty popsat obrázek domu a jeho okolí.
1c) Studenti porovnávají text s textem úvodním (1a) a hledají rozdíly. Při porovnání musejí používat kromě textu i obrázek a půdorys domu.
Cvičení 2 (A)
Kromě slova předsíň jsou v osmisměrce slova balkon, chodba, jídelna, koupelna, kuchyně, ložnice, pokoj.
řešení
Cvičení 3 (A)
Nahrávka je rychlá a položky obtížné, před poslechem je nutné zařadit aktivity, které na něj studenty připraví.
Cvičení 4 (A)
Pokud by měli studenti problémy se čtením vázaného písma, můžete jim promítnout přepis.
Gramatika – substantivum: lokál singuláru
Upozorněte studenty na koncovku -u u názvů měsíců a některých dalších frekventovaných slov.
Vysvětlete studentům používání předložek v/na především jako rozdíl v poloze V NĚČEM a NA NĚČEM (na autě x v autě) a procvičte to s nimi ústně ve třídě.
Sekundárně poukažte na tendence a výjimky v distribuci těchto předložek v lokálu, částečně by je mohli vyvodit z příkladů v zelené tabulce sami.
Upozorněte je i na zaměnitelnost na chodbě/v chodbě, na hradě/v hradě.
Cvičení 5 (A)
V textu se objeví předložka na i v akuzativu, ale ne v položce, se kterou studenti aktivně pracují.
Cvičení 6 (A)
Cvičení 7 (A)
Před čtením je nutné seznámit studenty s novou slovní zásobou.
Cvičení 8 (A)
Upozorněte studenty na rozdíl mezi PLATIT ZA MĚSÍC (časový úsek) a PLATIT ZA ELEKTŘINU (objekt), fráze se objevila už v 5. lekci.
Cvičení 9 (A)
Pravidlo by měli studenti sami vyvodit např. v diskusi ve dvojici nebo ve skupině.
Cvičení 10 (A)
Studenti v nahrávce uslyší o půl páté ale znají spíš v půl páté, v odpovědi na otázku 5 akceptujte obojí.
B – Hledáme bydlení
Cvičení 1 (B)
1a) Předtextové cvičení, které použijte jako brainstorming slovní zásoby, popř. je můžete udělat jako soutěž na čas. Některé položky se mohou objevit ve více místnostech (např. skříň, pračka, knihovna).
Quizlet karty na slovní zásobu
1b) Z inzerátů vyberte a zdůrazněte nejdůležitější fráze, klíčová slova apod. Není třeba, aby studenti textům rozuměli detailně, využijte skimming a scanning. Dialogy navazují na inzeráty, u doplňování dialogů 3 a 4 může být více variant, jak otázku zformulovat.
Cvičení 3 (B)
Studenti používají nové lexikum ve frázích s imperfektivními slovesy, pozor na pozici se/si v kombinaci se slovem právě.
Cvičení 4 (B)
Gramatika – substantivum: instrumentál singuláru
Cvičení 5 (B)
Zopakujte formy genitivu, akuzativu, lokálu a instrumentálu, způsoby vyjádření místa (Kde? – G, L, I) a způsoby vyjádření směru (Kam? – G, A). Význam demonstrujte, např. pomocí míčku – je blízko stolu, na stole, pod stolem…)
5a) K možným odpovědím lze zahrnout i slovo tam, nemá předložkovou vazba, ale odpovídá na otázku Kde?
Gramatika – předložky: místo
5b) Některé otázky obsahují detaily, které z obrázku nevyčteme. Cvičení obsahuje dvakrát položku 8.
5c)
Gramatika – předložky: směr
5d) Některé otázky obsahují detaily, které z obrázku nevyčteme. Cvičení obsahuje dvakrát položku 8.
Cvičení 7 (B)
První položku udělejte se studenty jako příklad návodnou otázkou Kde stojí židle? Dále mohou ve dvojicích nebo skupinách klást otázky a odpovídat.
Gramatika – adjektivum: instrumentál singuláru
Cvičení 8 (B)
Zopakujte (popř. představte) slovesa ležet, viset, stát, sedět.
Cvičení 9 (B)
V inzerátech není nutné překládat každé slovo, otázky k nim jsou jednoduché.
Cvičení 10 (B)
Studenti se pokusí sestavit krátký inzerát podle vzorů, se kterými se v lekci setkali.
C – Zahraniční studenti
V této části je hlavním tématem nominativ plurálu maskulin životných (a živých feminin). Tabulky jsou zde strukturovány odlišně od ostatních sekcí – dělí se na singulár a plurál položený vedle sebe, protože se tak dobře demonstruje systém různých koncovek N. pl. Tuto strukturu pak respektují všechny tabulky v části C (feminina, posesiva, každý, všechen).
Cvičení 1 (C)
Cvičení 1a se soustředí hlavně na první část poslechu, 1b na druhou. Nahrávku ale nerozdělujte, protože potřebné části se částečně překrývají.
1b) Chybná tvrzení se studenty opravte – buď na základě poslechu, nebo přepisu textu, který je v pracovním sešitu na str. 99 (přepis není doslovný, ale obsahuje všechny potřebné informace).
1c) Vše, co studenti potřebují k vyplnění cvičení, je obsaženo v zapsaných textech (Moderátor, položky cvičení 1a a 1b.)
Cvičení 2 (C)
Ve cvičení se mění plurálová forma na známou singulárovou formu, na čemž mají studenti možnost pozorovat princip plurálových koncovek.
Gramatika – substantivum: nominativ plurálu – maskulinum životné
Případně lze doplnit další příklady dubletních tvarů.
Doplňte informaci o slovech typu vrátný – vrátní, recepční – recepční.
Cvičení 3 (C)
Dril na tvoření plurálových forem.
Zelená tabulka
Cvičení 4 (C)
Cvičení navazuje na přechylování a ukazuje, že je-li skupina složená z mužů a žen, můžeme v češtině použít pouze maskulinum.
Cvičení 5 (C)
Studenti nejprve mění plurál feminin na singulár.
Gramatika – substantivum: nominativ plurálu – femininum
Doplňte informaci o slovech typu vrátná – vrátné, recepční – recepční.
Cvičení 6 (C)
Dril na tvoření plurálových forem feminin.
Zelená tabulka
Cvičení 7 (C)
Cvičení demonstruje spojení maskulin plurálu s posesivním zájmenem, které má specifické plurálové formy pro životná maskulina.
Gramatika – zájmeno posesivní: nominativ plurálu – maskulinum životné
Plurál posesiv feminin je uveden jen v poznámce u tabulky maskulin, shodují se se singulárem, stačí na to upozornit. Studenty můžete informovat, že to platí i pro neutra.
Cvičení 8 (C)
Aktivní tvoření posesiv v plurálu.
Cvičení 9 (C)
9a) Cvičení je logické a prezentuje tvar zájmena všechen v N. pl. Ma.
9b) Podle toho, zda studenti odpověděli v 9a ANO, nebo NE, tvoří věty v pozitivní nebo negativní formě i v singuláru. (Každý xx je/není…)
Femininní forma se samostatně neprocvičuje, protože se obvykle používá generické maskulinum pro skupinu všech; ve femininu plurálu tyto repliky nedávají smysl (ale procvičit tento jev nad rámec učebnice samozřejmě lze).
Cvičení 10 (C)
Existuje více možných variant (možnosti i s preferencemi jsou uvedeny v klíči). Studenti pracují ve dvojicích či malých skupinkách a diskutují. Každá skupinka by ideálně měla dát dohromady verzi, kdy každé slovo z nabídky použije jednou. Společně se třídou lze projít různé varianty na závěr frontálně.
D – Zajímavé slevy
Cvičení 1 (D)
Před prací s letákem, která je prací s autentickým textem, elicitujte názvy obchodů a zboží – zeptejte se, jaké obchody jsou v obchodním centru a jaké zboží se kde prodává. Jednotlivé položky zapisujte na tabuli. Snažte se studenty navést na to, co se nabízí v letáku, případně to sami do elicitování zakomponujte (zapojte se sami do hromadění slovní zásoby). Na tabuli názvy při zapisování rovnou třiďte podle obchodů. Pokud při tom narazíte na neznámé slovo, objasněte ho – ideálně ho vysvětlí nějaký student, nebo použijte obrázek, slovním vysvětlení apod.
Teprve potom následuje práce s textem. Studenti pracují samostatně, odpovědi kontrolují ve dvojicích. Můžou udělat cvičení 1a i 1b najednou.
Cvičení 2 (D)
Ve cvičení se demonstrují plurálové formy. Aktivní práce studentů je zaměřena na pouhé počítání cen.
Gramatika – substantivum: nominativ a akuzativ plurálu
Upozorněte studenty, že tvary plurálu feminin věcí a feminin osob jsou shodné. Feminina osob byla v předchozí části C.
Na rozdíl od feminin se u maskulin liší neživotné a životné formy. Neživotné formy jsou mnohem méně variabilní.
Přidává se také plurál neuter, rajčata a kuřata (jako nejčastější zástupci této kategorie) jsou zmíněna pouze jako lexikální jednotky v poznámce pod tabulkou.
Cvičení 3 (D)
Drilové cvičení na plurálové formy.
Cvičení 4 (D)
Při doplňování substantiv studenti ve cvičení pozorují tvary adjektiv v plurálu v jednotlivých rodech.
Gramatika – adjektivum tvrdé a měkké: nominativ a akuzativ plurálu
Cvičení 5 (D)
Nejprve se ujistěte, že jsou významy adjektiv studentům jasné. Můžete k tomu použít leták ze cvičení 1.
Cvičení 6 (D)
Význam slova všechen znají studenti z předchozí části C. Studenti ve cvičení pozorují formy všechny pro maskulinum a femininum a všechna pro neutrum.
Gramatika – každý/oba/všechny: nominativ
Tabulka shrnuje, co studenti vypozorovali v předchozím cvičení a přidává význam slova oba. Lze ho demonstrovat i na osobách, na které se také vztahuje, ale v části C se nevyskytoval.
Cvičení 7 (D)
Nechte studenty se cvičením nejprve pracovat ve dvojicích a pak kontrolujte s celou třídou, cvičení je poměrně náročné.
Cvičení 8 (D)
Cvičení se zaměřuje na použití tázacích slov, která se následně shrnují v tabulce. Kromě položky 7 se všude vyskytuje spojení za + akuzativ.
Shrnutí situací za + akuzativ. Studenti je můžou z předchozího cvičení vyvodit sami.
Cvičení 9 (D)
Studentům řekněte, že se v poslechu opakuje zboží a slevy v procentech. Tím se uzavírá téma nakupování v této lekci.
Cvičení 10 (D)
Studenti samostatně mluví s pomocí návodných otázek o svém nakupování. Mohou pracovat ve dvojicích nebo skupinách. Pokud studenti prezentují před celou třídou, ostatní dostanou za úkol zjistit některé konkrétní informace (např. kde spolužáci rádi nakupují, zda platí kartou apod.) Pokud pracují ve dvojicích nebo malých skupinách, můžou vyprávět někomu z další skupiny, co se dozvěděli o spolužákovi.