7. lekce
A – Co mám dělat?
Cvičení 1 (A)
1a) Nejprve pracujte s obrázkem, nechte studenty odpovědět na otázky.
1b,c Dialogy a otázky k nim prezentují modální verba.
Modální verba – význam
Slovesa moct a smět jsou ve většině kontextů synonyma, preferovanější je moct. Studentům ukažte konjugaci moct/muset/smět a procvičte ji s nimi.
Cvičení 2 (A)
Některé položky umožňují více variant, především smět/moct, je to zohledněno v klíči.
Gramatika – verbum: vědět – prézens
Cvičení 3 (A)
Cvičení odkazuje na povědomí o Evě a Adamovi z různých předchozích textů o nich (správné odpovědi najdete v klíči).
Zelená tabulka
Ukažte studentům totožnost umí mluvit anglicky = umí anglicky, umí hrát fotbal = umí fotbal.
Cvičení 4 (A)
Příklady negativních otázek
Negativní otázka
Sdělte studentům, že v češtině je negativní otázka velmi častá a je považovaná za zdvořilou.
Cvičení 5 (A)
5a) V řádku 4 (Tomáš) není z dialogu vyvoditelná odpověď na otázku Kdy se sejdou – je to zohledněno v klíči.
5b) V dialogu se objevuje dvojice sloves čekat/počkat.
POZOR! Poslech 74 (cv. 5a)) a text 5b) nejsou identické – psaný text je přeformulován tak, aby neobsahoval tvary futura, které studenti ještě neznají. Význam zůstává zachován.
Gramatika – zájmeno osobní: akuzativ a instrumentál
Cvičení 6 (A)
6b) Některé položky si studenti musí domyslet, ne vše lze vyčíst z obrázků.
Cvičení 7 (A)
Cvičení demonstrují frekventované funkce slovesa mít.
7a) Studenti by měli odpovídat pouze jednou z možností, neměli by používat imperativ, případně můžou používat např. frázi Myslím, že lepší je + nominativ.
Zelená tabulka
Cvičení 8 (A)
Inspiraci můžou studenti najít v dialozích ve cvičení 5b.
Cvičení 9 (A)
Do každé položky lze doplnit otázku kdy, studenti ale můžou použít lépe odpovídající otázku a variovat.
Zelená tabulka
Cvičení 10 (A)
Studenti mluví o sobě, plynule podle otázek.
B – Hledáme cestu
Cvičení 1 (B)
1a) Nejprve se studentů zeptejte, co se děje na obrázku, kdo tam je a co asi říká (studenti mohou mít různé nápady). Potom poslech poprvé pusťte, aby slyšeli, že se jedná o 4 dialogy. Studenti pak přiřadí k obrázku dialog, ve kterém mluví žena a muž, a zjistí, že lidé se ptají na cestu.
1b) V položce 9 se objevuje slovo správně. Pokud ho studenti neznají, je třeba ho vysvětlit před poslechem. Při druhém poslechu studenti odpovídají na otázky.
1c) Minidialogy doplní buď z paměti, podle sebe (mohou použít jiné vhodné otázky, ale měli by zachovat situaci), podle 3. poslechu, nebo podle následujících textů ve cvičení 1d. Řešení v klíči je podle poslechu, respektive textů.
1d) Studenti přečtou dialogy nahlas. Studenty nechte číst ve dvojicích, nikoli frontálně, monitorujte správnou intonaci, rytmus atd. Před hlasitým čtením můžete zdůraznit některé věty (otázková intonace, příklonky/předklonky). Studenti se můžou po každém dialogu o jedno místo posunout a další dialog tak realizovat s jiným partnerem. Po dočtení nechte studenty individuálně nebo sborově opakovat některé fráze nebo jejich části. Na čtení může navazovat aktivita, ve které studenti vytvářejí podobné dialogy např. s mapou.
Cvičení 2 (B)
Repliky ve cvičení se spojují podle obsahu, smyslu. Zároveň prostřednictvím cvičení získávají studenti slovní zásobu frází k navázání kontaktu a oslovení, z nichž ty nejdůležitější jsou shrnuté v následující tabulce.
Tabulka zdůrazňuje nejfrekventovanější a nejuniverzálnější varianty navazování kontaktu s neznámým člověkem na ulici ve formálních i neformálních situacích.
Cvičení 3 (B)
Slovní zásoba, kterou studenti doplňují, se objevila v předchozích cvičeních, kde ji také mohou dohledat. Pracují individuálně, kontrolují ve dvojicích.
Cvičení 4 (B)
Nejprve poslech jen pusťte, ať studenti slyší, že se jedná o 4 dialogy, kolik lidí tam mluví, jaké jsou představeny situace. Můžete je při prvním poslechu např. nechat zaznamenat místa, která se v jednotlivých dialozích zmiňují. Buď všechna dohromady (nemocnice, ulice křižovatka, kostel, řeka, zastávka, nádraží, most, náměstí, park, parkoviště, supermarket, hotel), nebo mohou vybírat z nabídky, která obsahuje i některá místa navíc (nemocnice, škola, ulice křižovatka, dům, kostel, kolej, řeka, zastávka, banka, nádraží, most, obchod, náměstí, park, poliklinika, parkoviště, supermarket, hotel). Slova napište na tabuli nebo promítněte.
Dialogy jsou poměrně rozsáhlé, proto jsou otázky uvedeny pro každý dialog zvlášť.
V textech se objevují slovesa půjdete, pojedete. Déle v lekci je cvičení a pozorovací tabulka (před cvičením 8), kde se půjdete a pojedete přiřazuje k dalším instrukčním slovesům lexikálním způsobem bez nutnosti vysvětlovat futurum.
4b) Nahrávku můžete studentům pustit ještě jednou. Správně je obrázek 2, protože dva muži jsou na ulici, nejsou ani v autě, ani v metru.
Cvičení 5 (B)
Studenti čtou dialogy, které v předchozím cvičení poslouchali. Tím se mohou vyjasnit případné nejasnosti z poslechu.
5a) Studenti vyhledají odpovědi v textech. Pozorují tak použití dativu při určení směru Kam? s předložkou k.
Gramatika – substantivum: dativ singuláru
Tabulka shrnuje dativ a změny koncovek ve všech třech rodech (maskulina pouze neživotná) jako odpověď na otázku Kam? Upozorněte studenty na distribuci k a ke.
Můžete doplnit pro informaci i předložku proti/naproti. Význam naproti znají jako příslovce ze 4. lekce část B (cvičení 3b).
5b) Aktivní drilové cvičení na nácvik dativních forem. Studenti udělají individuálně / ve dvojicích, zkontroluje se frontálně.
Cvičení 6 (B)
6a) Studenti nejprve jen použijí slovní zásobu z města, lze využít k elicitování.
6b) Studenti řízeně zopakují genitiv Kde? U/vedle… Před cvičením udělejte příklad, kde použijete jednou pouze jednu předložku (Lékárna je u nemocnice. / Lékárna je vedle nemocnice.) a potom kombinaci obou (Kostel je u nádraží vedle zámku.), aby studenti viděli, že existují různé varianty. Ne vždy lze rozšířenou variantu s oběma předložkami realizovat – viz klíč.
6c) Následně přidají dativ – jeden student vybere místo, druhý tvoří tvary Kde? – u… Kam? – k… Odkud? – od… Demonstrujte to na příkladu. Studenti pracují ve dvojicích, odpovědí je celá řada. V klíči jsou ke všem slovům z mapy uvedeny tvary po předložkách u, k a od.
Zelená tabulka – Kde? Kam? Odkud?
Při výkladu a před cvičením 7 můžete na pár příkladech procvičit kde, kam, odkud s různými vazbami a ujistit se, že studenti rozumí rozdílu do/na a k.
Cvičení 7 (B)
Drilová cvičení na použití kde, kam, odkud a správné tvary v genitivu a dativu. Nechte studenty procvičovat ve dvojicích.
Zelená tabulka – rady a instrukce
Tabulka shrnuje podávání rad a instrukcí při orientaci ve městě dvěma různými způsoby. Formy půjdete, pojedete stále držte v rovině lexikálních jednotek bez vysvětlování gramatiky.
Cvičení 8 (B)
Ve cvičení se doplňují jednotlivé izolované věty, není to popis jedné cesty, celek by nedával smysl. Můžete nechat studenty volit individuálně nebo ve dvojicích varianty, které by se do položek hodily. Potom jednotlivé repliky napište/promítněte na tabuli a se studenty společně doplňte.
Pracuje se implicitně s konjugací půjdeme/pojedeme, ale stále se nevykládá futurum (je až v 10 lekci).
Cvičení 9 (B)
Studenti si individuálně přečtou e-mail a pracují s otázkami.
(položka 2: vlakem, protože vystupuje na nádraží /nikoli na autobusovém nádraží)
Cvičení 10 (B)
Podle vzoru ve cvičení 9 píšou studenti podobný e-mail s instrukcí, včetně formálních částí oslovení a pozdrav.
C – Ve městě
Cvičení 1 (C)
Studenti podle poslechu seřadí věty v dialogu, kontrolují ve dvojici nebo společným hlasitým čtením.
Zelená tabulka
Cvičení 2 (C)
Studenti doplňují správné formy adverbií z předchozí tabulky.
Zelená tabulka
Cvičení 4 (C)
Gramatickou formu mohou studenti zvolit podle tabulky nad cvičením, pokud to dává smysl – arbitrem je učitel.
Cvičení 5 (C)
Udělejte se studenty první příklad společně, využijte zelenou tabulku na str. 218 v části B.
Cvičení 6 (C)
6b) Studenti si sami dotvoří tabulku a ještě jednou si propojí prefixy s obrázky.
Cvičení 7 (C)
Studenti aktivně pracují se slovesy z tabulky.
Cvičení 8 (C)
Nové slovo vyhlídka – prefix vy- ve významu ven.
D – Z diáře
Gramatika – substantivum: dativ singuláru
Cvičení 2 (D)
2a) Studenti tvoří věty s dativní konstrukcí.
2b) Studenti převádějí formy na formy feminina a replikují věty s dativní konstrukcí.
Cvičení 3 (D)
Některé údaje studenti odhadují dle znalostí reálií (otvírací doba restaurací) nebo dle logiky (jak dlouho něco trvá, čas na přesun z místa na místo atd.)
Gramatika – substantivum: genitiv singuláru
Cvičení 4 (D)
4a) Studenti mění formy dativu na formy genitivu.
4b) Studenti mění formy dativu ze cv. 4a na formy akuzativu.
Zelená tabulka
Cvičení 5 (D)
Studenti tvoří otázky na podtržené části vět.
Cvičení 6 (D)
Cvičení prezentuje otázky shrnuté v následující tabulce.