8. lekce
A – Životní styl
Cvičení 1 (A)
Předposlechová aktivita, ve které otázky kopírují rozhovor, který bude následovat v poslechu. Studenti pracují ve trojicích nebo v malých skupinách. Studentů se po aktivitě můžete frontálně zeptat na další věci, které se vyskytnou v otázkách k poslechu (cvičení, procházky se psem, alkohol, jaké jedí maso apod.)
Cvičení 2 (A)
Před poslechem můžete promítnout motivační obrázek nějaké štíhlé ženy (ideálně herečky).
Cvičení 3 (A)
Studenti stručně popíšou svůj životní styl s využitím nových frází z předchozích cvičení. Lze navázat porovnáním ve dvojicích, chodičkou, prací ve skupině. K tomu je možné použít také zadání Jíte hodně, nebo málo? Cvičíte? Chodíte do restaurace? Co pijete k jídlu? Máte zdravý životní styl? Spíte hodně? apod.
Chodička: Nejprve si studenti otázky v tabulce projdou ve dvojicích, potom zadejte jako chodičku. Do posledních dvou kolonek vyplní každý student svou vlastní otázku, která se týká životního stylu (Kouříte? Spíte hodně?…) Pokud by studenty nic nenapadlo, udělejte brainstorming.
Cvičení 4 (A)
4a) Na otázku mohou studenti také odpovídat Jím rád/a maso a brambory. Vzorové otázky a odpovědi jsou v klíči. Nový jev kdo se ptá koho na co studenti ve cvičení jen pozorují.
Zelená tabulka
4b) Podle 4a vytvářejí studenti totožné otázky ve femininu Novinářka se ptá Ivy na… Aktivně používají kdo se ptá koho na co, ale nemusejí o tom ještě přemýšlet, protože struktury kopírují z předchozího cvičení. Cvičení lze pojmout jako mluvení s úpravou instrukce Pracujte ve dvojici. Ptejte se a odpovídejte podle modelu.
Cvičení 5 (A)
Otázky nejsou zaměřeny na přímé ověření porozumění textu, ale vycházejí z něj jako podněty pro diskusi, studenti mohou vyjádřit názor, nesouhlasit spolu. Můžete je v tom podpořit např. tak, že je předem rozdělíte na ty, kterým se její životní styl líbí a ty, kterým se nelíbí.
Cvičení 6 (A)
Frázi držet dietu můžete vysvětlit i s ohledem na zdraví – když jsou nemocní, musejí držet dietu, aby jim nebylo špatně.
Gramatika – zájmeno osobní: akuzativ a genitiv
Akuzativ a genitiv osobních zájmen se prezentuje najednou kvůli podobnosti forem. Při výkladu upozorněte na formy, které se liší.
Cvičení 7 (A)
Cvičení se zaměřuje na aktivní použití zájmen. Formu tebe v příznakových pozicích (Tebe nemám rád.) nezmiňujte.
Cvičení 8 (A)
Cvičení je náročné na soustředění. Slova, která mají studenti nahradit zájmeny, jsou pro snazší orientaci podtržená.
Zelená tabulka
Cvičení 9 a 10 (A)
Pro inspiraci, jak s cvičením naložit, se podívejte se na možná řešení v klíči a pokuste se vyhnout komplikovaným konstrukcím.
Ze cvičení vznikne sada sloves s konstrukcí se spojkou že/jestli. Je vhodné, aby si je studenti zapsali (ať už ve cvičení, nebo samostatně).
B – Nakupujeme, vaříme
Cvičení 1 (B)
Nejprve pracujte s obrázky. Na obrázcích je těsto, celý knedlík a knedlík nakrájený jako příloha ke kachně a zelí. Knedlík je typické české jídlo, je to těstovina, od studentů zjistěte, jaké těstoviny jsou tradiční v jejich národní kuchyni (nudle, noky, špagety, pelmeně…)
Z textu vypište seznam ingrediencí potřebných na přípravu houskového knedlíku. Po vypsání ingrediencí udělejte brainstorming, co všechno lze jíst s knedlíkem (nebo i dalšími těstovinami) a co typicky jedí s knedlíkem Češi.
Cvičení 2 (B)
Studenti se ptají na substance bez gramů, dek atd., tedy kolik hrubé mouky, kolik kypřicího prášku, kolik bílého pečiva, kolik žloutku (nepoužívá se, ale v tomto případě přijatelné, odpověď jeden), kolik mléka, kolik soli.
Cvičení 3 (B)
Studenti nejprve spojí názvy nádob s obrázky a potom se snaží nahromadit co nejvíce surovin/substancí, které mohou v nádobí být. Pokud budou studenti používat cvičení jako základ pro cvičení 4, kde dělají genitiv, vylučte v tomto momentě plurály (např. jahody apod.)
Gramatika – substantivum: genitiv singuláru
Formy genitivu studenti znají z funkce Kde? – u/vedle. Nyní se přidává partitivní funkce pádu Kolik čeho?
Cvičení 4 (B)
Studenti používají genitiv. Zadání je formulováno, jako by se mohl doplňovat nominativ, reformulace zadání by byla matoucí, následujte příklad na 1. řádku.
Stačí uvést jednu položku pro každou nádobu, ale cvičení můžete zadat jako skupinovou soutěž o to, kdo nahromadí nejvíce smysluplných obsahů/možností. V podstatě mohou převést do genitivu to, co nahromadili ve cvičení 3b (pozor na plurály, např. brambory apod.) V klíči jsou uvedeny příklady v genitivu.
Zelená tabulka
Do položky obsah patří v podstatě nádoby, nádobí, různé krabičky, sáčky apod. Připomeňte, že pro recepty a nakupování je typické deka a deci (jedná se i o sociokulturní rozdíl):
10 dekagramů = 10 deka = 100 g
1 decilitr = deci = 100 ml
Cvičení 5 (B)
5a) V klíči jsou příklady odpovědí. Studenti by se měli snažit říct množství a čeho. Co je v sáčku, v hrnku je na nich, jestli se jedná o půlku másla nebo kus sýra rovněž nehraje roli. Učitel je arbitr, který uzná přípustné a správné varianty.
5b) Upozorněte na slovo obsahuje (objem) = ve lžíci, sáčku, láhvi je.
5c) Pokyn přesněji odkazuje na recept s hmotnostmi ve cvičení 2. Můžete nechat studenty spočítat i recept pro 1 osobu. (Musejí si nějak poradit s kusem žloutku nebo můžou říct půl žloutku.)
5d) Neřešte komplikovaně Kolik piva vypiješ za večer? Vypiju litr piva. Otázka zatím nemůže znít Kolik piv, i když by byla přirozenější.
Cvičení 6 (B)
6a) Studenti dávají do akuzativu pouze obsahy, nádoby už vynechají. Mění tak tvary z genitivu do akuzativu a pozorují přitom tvary genitivu adjektiv.
Na základě předchozího cvičení se studenty vyvoďte, jak se mění adejktiva do genitivu.
6b) Cvičení na změnu formy adjektiva do genitivu. Dril proveďte ve dvojicích.
6c) Ve cvičení jde o kombinaci akuzativu (nádoba, obsah, množství) a genitivu (co v nádobě je, kolik čeho je). Kuřecí šunka je pro mnohé národnosti nesmysl – vypadá to jako šunka, ale není z vepřového.
Cvičení 7 (B)
Odpovědi jsou do jisté míry otevřené. V klíči jsou uvedené možné varianty, ale je na učiteli, co všechno studentům uzná.
Cvičení 8 (B)
Při řazení se zaměřte na koherenci textu a slova, která ji vyjadřují (dobře, máš pravdu, taky, ještě; Musíme koupit bude dřív než Taky musíme koupit…) a smysluplnost obsahu (poslední položka není reakcí na otázku, ale je přitakávací).
Cvičení 9 (B)
Poslechněte si text a rozhodněte, jakou formou chcete výstup: pouze surovinu/potravinu v akuzativu, pouze surovinu v genitivu (a budete s tím dále pracovat), pouze surovinu v nominativu jako nákupní seznam, surovinu i s množstvím… První položku udělejte se studenty jako příklad podle toho, pro jakou formu odpovědí jste se rozhodli. Pozor, poslech je hodně rychlý.
Cvičení 10 (B)
Lepidlo lze ve třídě i vyrobit, promyslete, ve které fázi lekce – je potřeba mít k dispozici horkou vodu (-:
C – Kupujeme oblečení
Cvičení 1 (C)
Nejprve nechte studenty popsat obrázek. Před poslechem můžete zopakovat oblečení a barvy.
1a) Studenti při poslechu zapisují poznámky (Eva telefonuje. Eva si chce koupit novou sukni. Eva a Martina se sejdou v půl desáté. Eva a Martina se sejdou u vchodu do centra.) Po poslechu studenti ve dvojici porovnají svoje informace a sloučí je. Po společné kontrole následuje ještě jeden poslech nahrávky.
1b)
1d) Studenti by měli podle obrázků dokázat shrnout, co Eva kupovala (ústně nebo písemně).
Gramatika – adjektivum: komparativ
Cvičení 2 (C)
Aktivní procvičení komparativů.
Zelená tabulka
Cvičení 3 (C)
Studenti porovnávají věci a osoby a tvoří tvary komparativu z pozitivu adjektiva.
Cvičení 4 (C)
Některé položky jsou zřejmé podle smyslu, u některých jsou možné obě varianty (Modrá košile je kvalitnější než bílá košile. / Bílá košile je kvalitnější než modrá košile.)
Cvičení 5 (C)
5a) Studenti doplňují verba do dialogů. Nová slova vzít a zkusit (si) se objevila v úvodních dialozích. V textu jsou zvýrazněna demonstrativa v akuzativu.
Gramatika – ten, tenhle, tamten: akuzativ singuláru a plurálu
5b, 5c Drilová cvičení na tvary demonstrativ. V 5c je použito nové slovo prohlédnout.
Cvičení 6 (C)
Na cvičení je potřeba dostatek času, není snadné. Použití který je zde propojeno se zájmeny ten/tenhle (jako výběr z…), zájmeno jaký se zájmenem nějaký nebo se samotným adjektivem (kvalita).
Studenti můžou vymyslet podobné otázky s jaký/který a dělat krátké dialogy.
Zelená tabulka
Rozlišování který/jaký není nutné striktně vyžadovat, jaký se v zásadě používá častěji než který. Zájmena nelze ve standardní češtině zaměnit, pokud je který na pozici relativní spojky (kniha, kterou mám rád).
Cvičení 7 (C)
7a) Cvičení propojuje názvy materiálů s adjektivy od nich utvořených. Pokud by obrázky v učebnici byly studentům nesrozumitelné, bude nutné studentům ukázat obrázky surových materiálů.
Zelená tabulka
7b) Formy genitivu by studenti měli znát, příp. je zopakujte. Cvičení lze rozšířit tvořením adjektiv: Z čeho jsou ty boty? (kůže): Ty boty jsou z kůže – Jaké jsou ty boty? – Ty boty jsou kožené // To jsou kožené boty. Příp. rozšiřte cvičení podle modelu: boty – kůže : Ty boty jsou z kůže. To jsou kožené boty.
Cvičení 8 (C)
Cvičení je trochu neústrojně umístěné, protože nenavazuje na předchozí, ale slouží k nácviku frází se spojkou když.
Cvičení 9 (C)
Cvičení 10 (C)
10a) Studenti by měli popsat obrázky v několika větách jako samostatné mluvení. Je možné přidělit každé skupině jeden obrázek a skládat příběh dohromady, nebo nechat popsat všechny všechno a porovnávat, co vymysleli.
10b) Lze připravit jako dramatizaci, hranou scénku.
D – Nákupní centrum
Gramatika – substantivum: genitiv plurálu
Příklady jsou v tabulce řazeny podle tvrdosti/měkkosti, nikoliv ne/životnosti.
Zelená tabulka
Cvičení 3 (D)
V položce 5 se objevuje slovo rok, upozorněte studenty na dubletu několik roků/let.
Gramatika – subjekt a verbum: singulár – plurál
Cvičení 5 (D)
Ve cvičení se objevuje kombinace akuzativu i genitivu plurálu.
Gramatika- ten, adjektivum: genitiv plurál
Gramatika – adjektivum: superlativ
Zelená tabulka
Gramatika – substantiva: jen singulár, jen plurál
U pluralií tantum můžete zmínit používání číslovek dvoje, troje.
Cvičení 10 (D)
Realizace dialogů ve dvojici – prodavačka/prodavač a zákaznice/zákazník;
ve trojici – prodavačka/prodavač, zákaznice/zákazník a její/jeho kamarádka/kamarád.