9. lekce


A – Hledáme zaměstnance

Cvičení 1 (A)

1a) Cvičení slouží k zopakování základní slovní zásoby před čtením inzerátů.
1b) Rozdělte studentům do dvojic jednotlivé fráze, nechte je vyhledat význam a vysvětlit ho česky ostatním.

Gramatika – substantivum: akuzativ plurálu

Cvičení 3 (A)

Neexistuje cvičení 3b, chyba v číslování.

Gramatika – adjektivum: akuzativ plurálu

Cvičení 4 (A)

U položky 5 studenti nevyvodí z tabulky tvar manžele.

Cvičení 5 (A)

Pokud je to z kontextu zřejmé, přizpůsobte rodovou koncovku.

Cvičení 7 (A)


Cvičení 8 (A)

Studenti mohou použít fráze ze cvičení 8a.


B – Osobní asistentka

Cvičení 1 (B)

Gramatika – verbum: imperativ

krácení kmene
píšou / vrátí se / koupí – piš / vrať se / kup (í/á/ou → i/a/u) – pište / vraťte se / kupte
palatalizace
jedou / přijdou – jeď/ přijď (-d → -ď) – jeďte / přijďte
Poznámky v tabulce i pod tabulkou jsou jen výběrové. Krácení kmenové samohlásky se týká všech samohlásek (nejen í,á,ou), např. léčí – leč, (roz)půlí – (roz)pul, alternace se týká i t-ť a n-ň např. metou – meť, hrnou – hrň.
Měj/te, Promiň/te se vyskytuje jen ve frázích.

Cvičení 2 (B)

2a) U položek 4 a 10 upozorněte studenty, že by se v této situaci použilo Vážení zájemci, vážení cestující.

Zelená tabulka

Lze ukázat paralelu Petře, zavolej lékařce. –  Petr zavolá lékařce. – Petře, musíš zavolat lékařce. Upozorněte studenty že formulace s  je pokynem pro třetí (nezúčastněnou) osobu.

2b) Variantou cvičení může být tvoření forem s modálním mít.
Model: Ředitel řekl Lucii, že má koupit malý dárek panu vrátnému.

Cvičení 3 (B)

3a) Cvičení ukazuje relaci mezi některými adjektivy a adverbii.

Gramatika – adverbium z adjektiva

Cvičení 4 (B)

V obou částech cvičení je špatný odkaz. Správně: Přečtěte znovu text ve cvičení 1. b)
4b) V některých případech převádějte jen první části vět, vzhledem ke spojkám a míchání časů je převedení celé věty do préterita často komplikované a vyžaduje další změny ve struktuře, více viz klíč.

Cvičení 5 (B)

Doplněné tabulky se pro studenty stávají studijním materiálem.

Zelené tabulky

Cvičení 7 (B)

7a) Situace můžete rozdělit do skupin a nechat studenty tvořit delší dialogy.

Gramatika – adjektivum: dativ singuláru

Zelená tabulka

Cvičení 9 (B)



C – Z kulturního kalendáře

Cvičení 1 (C)

1a) Před cvičením udělejte se studenty nějaké předčtecí aktivity na slovní zásobu (najít význam nových slov a vyložit ho pro ostatní, spojit obrázky a slova) ples, beseda, karneval, trh, dechovka, kaple, mše, módní přehlídka,… Zopakujte data. Jde o práci s autentickým textem zaměřené na skimming a scanning, studenti nemusejí detailně rozumět všemu.
1b) Nechte studenty pracovat ve dvojicích, v odpovědích nemusí nutně aktivně používat konat se.

Zelená tabulka

Lze příp. využít otázek ČÍ? x OD KOHO? (> posesivní adj x autorský genitiv x od + gen.) a ukázat paralelu s genitivem vlastníka To je auto pana ředitele. To je tužka paní učitelky.

Gramatika – substantivum: lokál singuláru

U substantiv se L = D, ale u Min a N je jenom koncovka -u (k autobusu, k oknu). Lokál neživotných substantiv je v 6. lekci a dativ životných v 7. lekci.

Gramatika – adjektivum: lokál singuláru

Cvičení 6 (C)

Zpětnou vazbu u tohoto cvičení lze provést tak, že učitel dává otázky (O čem/kom píšou noviny?) a studenti odpovídají.

Cvičení 7 (C)

Po zodpovězení si studenti otázky vypíšou do tabulky a sestaví si přehled pádových otázek.

Cvičení 8 (C)

Cvičení je poměrně náročné a dlouhé, nechte studentům dostatečný čas na vypracování, pak ať píšou postupně vytvořené věty na tabuli a nakonec je společně zrevidujte.

Cvičení 10 (C)


10b) Cvičení lze rozdělit na psaní (Která akce je pro vás zajímavá a proč? – argumentace), pak domluva se spolužákem (kdy, kam, jak,…)


D – Sport

Cvičení 1 (D)

Ještě než studenti otevřou učebnici, zeptejte se jich jaké znají sporty a české sportovce. Obrázky sportů můžete promítnout (promítněte i obrázky sportů, které nejsou v učebnici).
1a) Zeptejte se, co který sportovec právě dělá, který sport mají studenti rádi a proč, který dělají aktivně, který je zajímá pasivně.
1b) Nejedná se o detailní porozumění textu, ale o skimming, vyhledání základních konkrétních informací (sportů). Propojení sportů, obrázků a seřazení do tabulky je při rychlém čtení poměrně jednoduché. Pořadí je téměř stejné jako v 1a, studenti mohou dostat za úkol najít rozdíl v pořadí. (U zprávy o volejbalu je možné naučit slovo nerozhodně – na zápasy je to nerozhodně 2:2.)
Poté lze vytvářet řady (lexikální cvičení):
sport – sportovec – sloveso
např.: fotbal – fotbalista – hrát fotbal
Studenti můžou také vyjmenovat sportovní náčiní a vybavení, které znají.

Cvičení 2 (D)

Studenti v tomto cvičení pozorují vazbu předložky o s akuzativem a lokálem. Ve správném doplnění jim pomůžou předchozí texty, ve kterých se slovesa z cvičení vyskytují. Cvičení je zaměřené především na vazby o s pády, není proto nutné, aby se studenti učili aktivně všechna slova ve cvičení.

Zelená tabulka

Cvičení 3 (D)

Studenti ve cvičení aktivně používají vazbu o + lokál/akuzativ. Klíčem k úspěchu jsou pádové koncovky slov ve výběru, která jsou již v potřebných tvarech tvarech.
Před cvičením se ujistěte, že studenti rozumějí všem slovům z doplňovačky, např., že Stanleyův pohár (Stanley Cup) je nejznámější hokejová trofej, kterou lze získat v severoamerické NHL.

Cvičení 4 (D)

Jména sportovců jsou smyšlená, u stadionů a klubů (které jsou reálné) jde pouze o to, ve které jsou zemi/městě (Řím, Drážďany, Londýn), nejde tedy o znalost sportu/ů a sportovišť atd. Klíčové jsou především gramatické tvary v příslušných rodech. Cvičení je zaměřené na ten, jeden a který v lokálu. Formy se musejí shodovat – např. o tom – O kterém? v jedné – Ve které? apod. Důležitým rozlišením je gramatický rod.

Gramatika – ten, jeden: lokál singuláru

U poznámky zdůrazněte, že se deklinuje pouze ten, ta , to. Není ale potřeba se u toho dlouze zastavovat, jde především o porozumění.

Cvičení 5 (D)

5a) Studenti v položkách 1-5 doplňují ten, v položkách 6-10 jeden.
5b) Cvičení kombinuje lokál, akuzativ a genitiv. Nejprve je možné frontálně cvičení se studenty projít a nechat je určit, kde budou potřeba které pády, potom studenti cvičení samostatně vyplní, ve dvojicích porovnají a následuje rychlá společná vazba.

Cvičení 6 (D)

Cvičení můžete realizovat jako chodičku s cílem sesbírat co největší počet položek: 1. Studenti nejprve doplní sami. 2. Potom všichni chodí, porovnávají a doplňují nové položky.

Cvičení 7 (D)


Cvičení 8 (D)

Studenti pohovoří o svém vztahu ke sportu. Mohou mluvit i o jiných věcech, než které jsou v návodných otázkách ve cvičení. Mluví ve dvojicích. Potom mohou dostat za úkol sdělit třídě o svém spolužákovi nějakou sportovní zajímavost. Vhodné je motivovat je personalizací a říci jim nějakou zajímavost o sobě.

Cvičení 9 (D)

Studenti nejdřív musejí repliky spojit, aby viděli varianty vyhrál/a… Řazení je poměrně náročné, proto aktivitu proveďte ve skupinách s diskusí. Jedná se o poloautentickou akci – reálný volejbalový turnaj v Liberci, přidány jsou pouze děti kvůli možnosti spojování. Akci můžete propagovat:)

Cvičení 10 (D)

Učitel může alternativně sporty rozdat na lístečcích (případně i s obrázkem) a studenti o nich můžou pokusit psát.

Přejít nahoru