10. lekce
A – Co bys chtěl/a dělat?
Cvičení 1 (A)
1a a 1b slouží jako předposlechová aktivita ke cvičení 2.
1a) Práce s obrázky, simulace a anticipace dialogu.
1b) Studenti nejprve mluví podle zadání spolu. Potom mohou zkusit tipovat, co chce dělat Eva a co chce dělat Adam. Případně mohou sehrát rozhovor Evy a Adama. Můžete také studentům dát lístečky, co kdo chce dělat – aktivity označené plus a minus. Studenti pak hrají Adama a Evu. (Chceš jít do cirkusu, Evo? – Nechci. Nemám ráda cirkus. apod.) Nejprve začátek dialogu společně vymodelujte, nahromaďte slovní spojení – chceš?, proč ne?, mám rád, nemám ráda, myslím, že ano, myslím, že ne atd. Zatím nepoužívejte ani futurum, ani kondicionál.
Cvičení je možné realizovat také jako chodičku – Najděte někoho, kdo byl v Národním divadle, má rád cirkus,…
Cvičení 2 (A)
2a) Studenti poslouchají a mohou porovnat svoje dialogy z předchozího cvičení se slyšeným. Při druhém poslechu doplňují vynechaná slova. Následně modelují dialog podle vzoru tak, že zavřou učebnici, vy promítnete nebo rozdáte kostru dialogu, kterou studenti doplňují. Studenti nemusejí doplňovat doslovně, ale variují dialog podle paměti a podle toho, jak doplňovali cvičení 2a.
Druhou variantou je poslechový diktát. Studenti se rozdělí na Adamy a Evy a snaží se při poslechu dělat co nejvíce poznámek ze svých replik, aby mohli co nejvěrněji dialog zrekonstruovat (bez použití učebnice). Pracují ve dvojicích a dávají dialog dohromady. Nakonec může dialog na tabuli sestavit celá třída a porovnat ho s verzí v učebnici, nebo s celým transkriptem včetně doplněných slov.
Cílem je pozorování použití a forem kondicionálu na slovese chtít. Sami aktivně mohou používat i formu chci.
V konverzaci se objevuje poměrně ironická a těžko srozumitelná replika Konečně tě napadlo něco rozumného.
Na začátku textu se objevuje futurum – v případě dotazu pouze informujte, ale zde ještě futurum nevykládejte.
Přepis nahrávky
Eva: Co budeme dělat v pátek večer? Říkals, že máš volno.
Adam: No jo, tenhle víkend mám celý volný.
Eva: Docela ráda bych šla do Národního divadla. Už jsem v Praze několik let a ještě jsem nikdy v Národním nebyla.
Adam: Šel bych tam na nějakou komedii, ale na operu ani na balet mě nedostaneš. Vážná hudba je pro mě hrozná nuda.
Eva: Nemohl by ses podívat na program Národního divadla na internetu, když sedíš u počítače? Snad dávají něco, co by se ti líbilo.
Adam: Hned se mrknu. Tak máš smůlu, v pátek večer dávají operu Dvě vdovy od Bedřicha Smetany.
Eva: A nechtěl bys jít do cirkusu? Četla jsem na plakátu, že v Praze teď vystupuje slavný český cirkus Berousek?
Adam: Evo, ty ses úplně zbláznila. Co bych asi tak dělal v cirkuse? Naposledy jsem byl v cirkuse, když mi bylo pět.
Eva: No, dobře, dobře. Tak co bys navrhoval ty?
Adam: Možná bychom mohli jít do kina. Chtěl bych vidět nějaký film 3D.
Eva: Filmy 3D se mi většinou vůbec nelíbí, vstupné na ně je moc drahé a bolí mě z nich hlava a oči.
Adam: Nakonec by asi bylo lepší zůstat doma a dívat se na televizi. Co říkáš?
Eva: Víš co, mám nápad. Buď tak hodný a podej mi noviny, kouknu se do televizního programu a vyberu nějaký hezký romantický film na páteční večer.
Adam: Konečně tě napadlo něco rozumného.
2b) Studenti doplní cvičení podle textu.
Cvičení 3 (A)
Kondicionál se mění do formy slovesa chci (studenti pozorují se formy kondicionálu).
V učebnici není cvičení 3b.
Gramatika – verbum: kondicionál
Ukažte, jak se tvoří kondicionál v češtině (na rozdíl např. od ruštiny) a zdůrazněte rozdílnost forem bych, bys, by, bychom, byste, by pro jednotlivé osoby. Zdůrazněte stažení reflexiv sis a ses u 2. osoby singuláru.
Cvičení 4 (A)
Aktivní používání kondicionálu různých sloves. Příklad odpovědi: Ano, chtěla bych navštívit Národní divadlo. / Ne, nechtěla bych navštívit Národní divadlo.
Gramatika – verbum: kondicionál (pozice by, se, si)
Cvičení 5 (A)
Studenti vytvářejí kondicionál z infinitivu. Procvičuje se forma druhé osoby singuláru – sis, ses v otázce. Na otázku zároveň odpovědí. Cvičení provádějí ve dvojici.
Cvičení 6 (A)
Studenti formují přání formou kondicionálu (chci jít = šel bych rád).
Cvičení 7 (A)
Studenti mohou zkoušet obě varianty z modelu, nebo lze dělat pouze jednu z nich.
Cvičení 8 (A)
Dejte pozor, aby studenti skutečně doplňovali kondicionál.
Cvičení 9 (A)
Zaměřte se na mluvení a podněcujte studenty k dalším otázkám o programu ve dvojicích.
Prostřednictvím tohoto cvičení se snažíme objasnit a procvičit specifickou genitivní konstrukci, která je komunikačně shrnuta v zelené tabulce pod cvičením: co zajímavého, něco zajímavého, nic zajímavého. V češtině je to velmi frekventované vyjádření.
Z důvodu přechodu mezi gramatikami jsou první věty v kondicionálu.
V záporné odpovědi tvoří genitiv, v kladné odpovědi aktivně vymýšlejí odpověď s použitím slovesa z otázky.
Ve cvičení se vyskytují zdvořilé negativní otázky. Připomeňte jejich tvorbu a použití.
Zelená tabulka
Cvičení 10 (A)
Při psaní by měli studenti používat co nejvíce kondicionál. Můžete stanovit ideální počet sloves v kondicionálu, která musejí použít.
B – Co budeš dělat?
Cvičení 1 (B)
1a) Studenti individuálně spojují názvy aktivit s obrázky.
Můžete jim dát malý kvíz, o jaké sporty se jedná (A – bílé, B – adrenalinové, C – kolektivní, D – zimní) a studenti o tom diskutují ve skupinkách (trojicích). Všechny tyto sporty mohou být adrenalinové (jsou nebezpečné).
1b) Zeptejte se, jaká slovesa se s těmi sporty pojí (letět, skákat, lézt, jezdit, plavat /plout/).
Nechte slovesa vyvodit studenty, později v lekci se k nim vrátíte a použijete je v budoucím čase. Nyní se lze studentů zeptat, které adrenalinové sporty dělají nebo alespoň zkusili, co se jim líbilo apod., a nechat je udělat cvičení – které sporty by chtěli vyzkoušet a proč. Každý musí udělat alespoň jeden sport a důvod v kondicionálu. Najděte se třídou nejrůznější důvody pro všechny sporty na obrázcích.
Cvičení 2 (B)
Pozor u položky studentka 3 – u známých bude psát dizertaci, dalo by se tedy říci, že bude pracovat, odpověď by tedy mohla být i ano – a studentka 6 – popluje na lodi, ale bude dělat i další věci. nechte studenty opravit údaje, které jsou jinak (možnosti jsou uvedeny v klíči).
Cvičení 3 (B)
Nejprve se studenty udělejte předtextové cvičení. Vypište aktivity na tabuli nebo je promítněte.
jet na kole, jet k babičce, pomáhat na zahradě, chodit do práce, zařizovat byt, pracovat v Anglii, naučit se anglicky, přerušit studium, psát dizertaci, letět k moři, sedět u počítače, cvičit jógu, navštěvovat chaty známých, běhat silniční běh, trénovat, jezdit na kole, jít na operaci, jet na festival, plout po moři, chodit na brigádu, učit se, dělat zkoušky, půjčit si motorku, jet na východ vydělávat na studium, pracovat, jet na hory, navštívit příbuzné, dělat číšníka, koupat se v moři, dělat instruktora, dělat adrenalinové sporty
Studenti mají za úkol vybrat 3 věci, které a) chtějí / chtěli by dělat v létě, b) musejí dělat v létě (ale moc nechtějí), c) by nikdy nedělali v létě. Ve dvojicích nebo skupinkách by si měli říct proč.
Při této aktivitě narazí na výrazy, kterým správně nerozumí. Učitel aktivitu monitoruje, radí, dělá si poznámky a po ukončení aktivity shrne nejasnosti na tabuli. Studenti se ještě mohou doptat, na co potřebují.
Následuje individuální čtení, každý čte sám a dělá cvičení. Poté se provede frontální zpětná vazba.
Následně můžete studentům říct, aby si vybrali 3 lidi a jejich příběhy vyprávěli v minulém čase (opět ve dvojicích).
Cvičení 4 (B)
Studenti z tvarů budoucího času vytvářejí přítomný čas. Pozorují tak použití složeného futura imperfektivních sloves v češtině.
Cvičení 4b v učebnici není.
Gramatika – verbum: futurum imperfektivní
Studenti sami vyvodí systém, který tabulka shrnuje. Věnujte pozornost poznámce.
Perfektiva mají prézentní typ konjugace (udělám, uděláš, udělá, uděláme, uděláte, udělají). Nemají prézentní význam.
Cvičení 5 (B)
Dril na formy futura imperfektiv.
Můžete přidat variantu cvičení (ke stažení), kde se pracuje s perfektivním a imperfektivním futurem.
Rozlišuje se mezi perfektivy a imperfektivy a tvorbou (formou) budoucího času. Studenti můžou například nejprve slovesa rozdělit, nebo je při tvoření zapisovat do dvou sloupců pro větší názornost.
Cvičení 6 (B)
6a) Cvičení prezentuje tvary pojede, půjde. Studenti je znají jednak z úvodních textů, jednak z orientace ve městě, kde se používaly jako vysvětlovací.
Gramatika – verbum pohybu: futurum
Konjugace je stejná jako konjugace samotných sloves jít, jet, letět.
6b) Motivujte studenty, aby používali i tvar slovesa (Půjde na koncert XY. Bude chodit do Sokola Kunratice. apod.)
Zelená tabulka
U aktuálního děje pohybových sloves se používá pro futurum prefix po-/pů-. Determinovaná i nedeterminovaná slovesa pohybu jsou imperfektivní, mají všechny tři časy. Nejedná se o dvojici perfektivní/ imperfektivní, ale o děj aktuální (jdu) a opakovaný/pravidelný (chodím). Oba tvary tvoří všechny časy (šel jsem-jdu-půjdu / chodil jsem-chodím-budu chodit).
Cvičení 7 (B)
7a) Dril na slovesa pohybu ve futuru.
7b) Dril na perfektivní futurum.
Zelená tabulka
Tabulka akcentuje základní rozdíl v použití perfektiv a imperfektiv s ohledem na ukončenost děje.
Cvičení 8 (B)
8a) Pozor na rozlišení perfektivních a imperfektivních sloves.
Gramatika – spojky: časové věty
U vět zdůrazněte časovou souslednost.
když + impf. = oba děje probíhaly / probíhají současně, když + pf. = děje po sobě následovaly, když + futurum impf./pf. = podmínka
8b) Doplňuje se vždy budoucí čas.
Cvičení 9 (B)
Text je poměrně obtížný, je třeba s ním pracovat jako s vyhledáváním klíčových informací. Některé informace naopak mohou studenti znát jako fakta bez čtení textu. Není to na závadu.
Text lze využít i k prezentaci částic ještě – už, až; např. maximální hranice (až 20 stupňů pod nulou, až 38 stupňů…)
Lze např. říci také:
V březnu
a) je už chladno. b) je ještě chladno. c) je už teplo.
Pozor: Mluvčí se jmenuje Alan.
Cvičení 10 (B)
10a)
10b) Nejdříve studenti individuálně odpovědí podle sebe, pak provádějí jako chodičku – úkolem je zjistit informace o 3 spolužácích a vyprávět je třídě. Pro třídu připravte odpovědní lístky – buď pro celou skupinu, nebo pro více skupin (podle velikosti skupiny) s předepsanými jmény (vybranými – kdo bude ve skupině určí učitel předem, když někdo chybí, proškrtnou ho). Když následně jeden student prezentuje, ostatní mají za úkol zapisovat do tabulky aktivity, o nichž student mluví – u každého minimálně 3 položky.
Po ukončení chodičky studenti napíšou krátký text na základě toho, co si poznamenali. Buď přímo ve třídě, nebo doma.
C – Jedeme na dovolenou
Cvičení 1 (C)
Před čtením je vhodné zařadit nějakou aktivitu na porozumění slovní zásobě, které je v textu hodně.
Můžete zadat i aktivitu typu: Kamarád/ka chce jet na dovolenou (na hory, k moři, lyžovat, do Barcelony …). Poraďte mu/jí, co má udělat.
Cvičení 2 (C)
Studenti odpovídají podle textu na otázky a kopírují z něj záporné imperativy.
Gramatika – verbum: imperativ kladný a záporný
Upozorněte studenty, že se v češtině tvoří záporné imperativy častěji od imperfektivních sloves. Záporné imperativy od perfektiv mají význam varování (viz zelená tabulka níže).
Cvičení 3 (C)
Studenti aktivně tvoří imperativy podle modelu. Položka 6 ve cv. 3a bude nenechávej, dvě ne za sebou můžou způsobit těžkosti.
Cvičení 4 (C)
Cvičení prezentuje záporný imperativ u sloves pohybu.
Gramatika – verbum pohybu: imperativ záporný
Cvičení 5 (C)
Cvičení prezentuje situace, v nichž se používá negativní perfektivní imperativ, který je příznakový. Studentům objasněte, že je to v situacích, kdy jde o upozornění a varování.
Zelená tabulka
Cvičení 6 (C)
Nechte studenty pracovat ve dvojicích.
Cvičení 7 (C)
7a) Repliky lékařů jsou záměrně napsány rodově neutrálně. Pacienti jsou 2 ženy a 2 muži. Pokud by se v replikách B a C vyskytl rod, stalo by se ze cvičení vlastně pouze vybírání ze dvou možností. (B – Poslal ho na chirurgii. C – a napsala mu recept.) Zároveň můžete studentům tímto způsobem pomoct.
7b) Nová slovní zásoba – dýchat, svléknout se, hýbat se, brát léky, otočit se.
Cvičení 9 (C)
9b) Pořadí lze mírně proměňovat, některé repliky říká jeden mluvčí (např. Doktor: Dobře, dám vám nějaký lék. Nemáte alergii na antibiotika?)
Cvičení 10 (C)
D – Výlet
Gramatika – verbum: imperativ
Zelená tabulka
Cvičení 7 (D)
Cvičení 8 (D)
Zelená tabulka
V tuto chvíli nevysvětlujte gramatiku (věty bez subjektu), studenty věty učte jako fráze k danému tématu.
8b) Studenti nemění jen gramatický čas, ale i údaj o čase (předchozí den, měsíc, část dne).
Cvičení 9 (D)
Můžete studentům předpřipravit slovní zásobu, z níž budou vybírat.
Cvičení 10 (D)
10a) V nahrávce se objevuje se slovo vát (oproti dříve užívanému foukat).
10b) Možnost udělat formou projektu – ve skupinách vytvořit skutečné předpovědi počasí a jejich prezentace (např. v powerpointu).